K předloze se kabinet vrátí příští týden, protože Brusel si vymínil připomínky do konce tohoto týdne. Novinářům Brabec dále řekl, že kolegům představil dvě varianty řešení, a informoval je také o jednáních s komisí.
Mezi 11 prioritními stavbami bylo dosud deset hlavních dálničních a jedna železniční stavba. Nyní vypadne úsek Pražského okruhu D1 - Běchovice. Podle Brabce stavba ještě nemá územní rozhodnutí a její schvalování bude ještě složité, očekává se vstup různých spolků do projednávání.
Brabec doufá, že zákon vláda projedná a schválí příští týden. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby ji zákonodárci následně projednali co nejrychleji, už v prvním čtení. Novela o EIA by tyto dopravní stavby převedla do zvláštního režimu. Místo nového posouzení, čímž by se příprava staveb prodloužila, by stačilo rozhodnutí vlády nebo ministerstva pro životní prostředí.
Také Sobotka ale také mluvil o nutnosti dohody s Evropskou komisí. Pokud by se zvláštní postup podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotky padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.
Problémy se starými posudky na životní prostředí má v Česku přes 100 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení.
Sdílet / hodnotit tento článek