Když dva dělají totéž, nikdy to není totéž
Vzhledem k tomu, že se jedná o službu, není až tak důležité, pro jakou značku kanceláře se rozhodnete. Vyberte si v první řadě konkrétního makléře – člověka. Pak až můžete přihlédnout k tomu, pod jakou firmou pracuje. Právě volba schopného a zkušeného makléře je pro úspěšný prodej a bezpečnost celé transakce klíčová.
Profese realitního makléře je u nás stále volnou živností. Může ji vykonávat téměř každý a je zde poměrně vysoká fluktuace nováčků. Naštěstí není v dnešní době složité zjistit, kdo v oboru začíná a kdo má za sebou už desítky či stovky úspěšně dokončených obchodů. Většina makléřů má vlastní webové stránky, kde o nich klienti mohou zjistit více informací.
Pravděpodobně nebudete chtít svěřit prodej někomu, kdo zobchoduje příležitostně jednu nebo dvě nemovitosti za rok. Vyhledejte makléře, kteří se realitám věnují na plný úvazek. Prověřte, jak dlouho je makléř v tomto oboru, projděte si reference klientů a podívejte se, jakým způsobem prezentuje nejen své zakázky, ale i sám sebe. Mnohé napoví také profily na sociálních sítích.
Vytipujte si dva až tři realitní makléře a domluvte si s nimi osobní schůzku. Zeptejte se na vše, co vás zajímá a co pro vás makléř v rámci provize udělá. Zjistěte, jakou má makléř procentuální úspěšnost prodeje, jak dlouho obvykle trvá prodej nemovitosti stejného typu, jaký je standardní postup, kde všude kromě realitních serverů makléř zakázky prezentuje, jakou navrhuje prodejní strategii, kde budou uloženy finanční prostředky po dobu převodu, zda budete platit nějaké daně, jaké máte jako prodávající povinnosti ze zákona atd. Ptejte se i na věci, které víte. Podle odpovědí poznáte, zda makléř ví, o čem mluví, a jaké má zkušenosti.
Mějte na paměti, že rozsah a kvalita jednotlivých služeb se mohou u různých makléřů velmi lišit a nemusí nutně souviset s výší provize. Je pravda, že kvalitní makléři si za svou práci nechají adekvátně zaplatit, na druhou stranu i průměrný makléř nebo nováček si také řeknou o běžnou provizi. Ta se obvykle pohybuje v rozmezí tří až šesti procent z prodejní ceny nemovitosti.
Při finálním výběru dejte také na osobní sympatie a první dojem. Makléř vás bude zastupovat ve všech jednáních s možnými kupujícími i vy sami s ním budete několik měsíců v úzkém kontaktu. Jistě vám bude příjemnější spolupracovat s člověkem, který vám sedne i v osobní rovině.
Exkluzivita není strašák, ale výhoda
Ti nejlepší makléři pracují jen výhradně/exkluzivně. Tato varianta je výhodná nejen pro makléře, jak se mnozí mylně domnívají, ale především pro prodávající. Makléř má jistotu výdělku, tedy se nebojí do propagace vaší nemovitosti investovat svůj čas i peníze na kvalitní zpracování materiálů jako video, profesionální fotografie, virtuální prohlídka 360°, webové stránky nemovitosti a do marketingu nabídky vč. placených reklamních kampaní.
Další nespornou výhodou je také to, že má kompletní přehled o všech zájemcích. Může tak efektivně s nabídkou pracovat. A co je nejdůležitější – díky exkluzivitě má makléř silnější vyjednávací pozici a může tak lépe hájit vaše zájmy v případě různých požadavků ze strany kupujících. Nemusí jít vždy nutně jen o cenu. Někdy jsou pro prodávající důležitá i další kritéria. Například někteří potřebují v prodávané nemovitosti bydlet ještě nějakou dobu po prodeji apod. S tím vším by vám měl makléř pomoci a najít nejvhodnějšího kupujícího podle vaší aktuální situace a potřeb.
Zvažte, na jakou dobu uzavřete zprostředkovatelskou smlouvu. Pokud se nejedná o specifickou či luxusní nemovitost, doporučuji dva až tři měsíce u bytů, u domů pak tři až šest měsíců. V klidu si celou smlouvu prostudujte a pokud vám není něco jasné, požádejte makléře o vysvětlení. Žádný dokument nepodepisujte ukvapeně nebo pod nátlakem.
S výběrem makléře nespěchejte a věnujte mu potřebnou péči. Zvolíte-li správně, ušetříte si nejen spoustu času a starostí, ale v konečném důsledku i peněz. Zkušený makléř vše potřebné vyřídí za vás a díky svým znalostem a praxi nemovitost pravděpodobně zobchoduje rychleji a za vyšší cenu, než kdybyste ji prodávali svépomocí.
Sdílet / hodnotit tento článek