Proč nemají makléři dobrou pověst?
Není žádným tajemstvím, že tato profese v očích veřejnosti není příliš v oblibě a mnozí na ni nahlížejí shora. Ale proč je veřejné mínění takové, jaké je? Důvodů je několik. Hlavním z nich je neznalost. Jak samotných klientů, kteří vlastně nevědí, co vše by měla práce makléře zahrnovat, tak i samotných „taky-makléřů“. Realitním makléřem dnes může být v podstatě každý a chybí zde jasně nastavená pravidla. Obávám se, že ani dlouho očekávaný realitní zákon – tak, jak je navržen, příliš změn v tomto směru nepřinese.
Vidina lehkého výdělku v realitách je pro mnohé velmi lákavá, a nejen proto je v této profesi tak vysoká fluktuace. Začínající realitní makléři často mají jen základní povědomí o tom, jak celý proces prodeje nemovitosti funguje. Nemají odborné znalosti, které jsou pro bezpečný a zdárný průběh obchodu potřebné. A to nemluvím o souvisejících službách, znalostech a servisu, který by měli klientům zajistit. Často v krátkém čase zjistí, že je tato profese velmi náročná a není tak snadné se jako makléř na plný úvazek uživit. Proto buď skončí nebo si k realitám najdou jiný zdroj příjmů.
Co je výsledkem? Nekvalitní služby, na kterých bohužel v konečném důsledku tratí především klienti. Když to vše sečteme a přihlédneme k poměru těchto „taky-makléřů“ a skutečných profesionálů, nemůžeme se divit, že makléři obecně nemají u veřejnosti valnou reputaci. Je to dáno i tím, že většina lidí prodává nemovitost jen jednou za život a nemá porovnání, jaký rozdíl v kvalitě a rozsahu služeb u jednotlivých makléřů může být.
Zdroj: AdobeStock - alfa27
Jaká je přidaná hodnota makléře pro prodávající?
Role makléře skutečně není jen o zveřejnění fotografií nemovitosti na realitních serverech, odbavení telefonů a zajištění kupních smluv, jak si mnozí myslí. To dnes zvládne každý. Na to věru makléře nepotřebujete. V čem je tedy ta přidaná hodnota? Zkušený realitní makléř vám ušetří nejen spoustu času, energie a starostí, ale v konečném důsledku i peněz. Ano, i přes to, že mu za jeho práci zaplatíte provizi. Díky svým znalostem, zkušenostem a přehledu o současném realitním trhu dobří makléři nemovitosti obchodují nejen bezpečně a v kratším čase, ale i za vyšší ceny, než jakých u srovnatelných nemovitostí dosahují samoprodejci. To vše s ohledem na individuální potřeby a priority jednotlivých prodávajících.
Jako v každém oboru, tak i mezi makléři jsou skuteční profesionálové a ti druzí. Proto je volba dobrého makléře při prodeji nemovitosti klíčová. Ti nejlepší makléři na sobě neustále pracují a vzdělávají se. Orientují se v právních předpisech jako je občanský zákoník, stavební právo, daňové předpisy a další. Nebojí se investovat vlastní peníze do kvalitního zpracování zakázky a do reklamních kampaní. K vyhledání vhodných kupujících využívají dostupné moderní technologie a promyšlený marketing. Často na sebe mají navázaný tým profesionálů z různých oborů, se kterými úzce spolupracují, aby klientům mohli poskytnout skutečně špičkový servis a zajistit bezproblémový a bezpečný prodej jejich nemovitosti. Samozřejmě jsou velmi důležité také vlastní zkušenosti z předešlých obchodů, díky nimž jsou schopni odhadnout situaci a správně ji vyhodnotit, aby se vyhnuli nebo alespoň minimalizovali nežádoucí komplikace či průtahy. Chovají se korektně ke kupujícím, ale vždy stojí na straně prodávajících a hájí jejich zájmy. Podrobněji jsme se výběru realitního makléře věnovali v článku Podle čeho vybrat realitní kancelář.
Příště se podíváme na to, co realitní makléř má zajistit v jednotlivých fázích prodeje.
Sdílet / hodnotit tento článek