Posypy působící mechanicky
Materiál dříve běžně užívaný byl škvára, kterou však nelze doporučit. Škvára má nepříznivý dopad na životní prostředí, je významným zdrojem částic polétavého prachu, obsahuje těžké kovy, síru a fosfor. Od té tedy již upusťme. Lepší variantou jsou pro takový posyp písek, štěrk, keramzit.
Výhody
- je ohleduplnější k budovám i životnímu prostředí než solení
- účinné i při velmi nízkých teplotách
Nevýhody
- málo účinné při déletrvajícím sněžení (vrstvy se zašlapou a zapadají dalším sněhem)
- jen povrchová úprava - nepomáhá s odstraněním sněhu a ledu z povrchu
Solení není umožněno na některých úsecích zvláště chráněných území, běžně v okolí železnic a některých mostů
Keramický štěrk jako zajímavá varianta písku
Keramzit vyrábí například firma Liapor pod obchodním názvem Ekogrit. Je dobře snesitelný stejnou měrou pro člověka, zvířata i rostliny, chová se také k ošetřeným plochám daleko šetrněji než tvrdé posypové prostředky a nezpůsobuje jejich poškození. Pokud ošetřené plochy roztají v poledním slunci, keramzit vzlíná a při opětovném mrazu zůstává zachován vysoký součinitel tření a není potřeba jej tolik dosypávat. Pokud zima už skončila, nemusí se lehký keramický štěrk odstraňovat.
Posypy působící chemicky
Nejčastějším řešením k chemickému ošetření náledí je sůl. Kontroverznost solení je diskutována snad každou zimu, každé jaro. V Evropě proběhlo několik pokusů o nahrazení chloridu sodného (kuchyňské soli) jiným materiálem, nicméně nebyla doposud nalezena varianta, která by svou účinností a dostupností sůl zastoupila. Proběhly pokusy s různými látkami, nicméně solení zatím ve střední Evropě zůstává nejrozšířenější způsob pro odstranění sněhu a ledu. Nutno podotknout, že některé oblasti a města solení nedovolují, hrozí za ně vysoké pokuty.
Výhody
- nemusí se uklízet po roztátí
- sníh naruší a lze jej kompletně z povrchu odstranit
- dlouhodobější účinnost i při dalším sněžení
Nevýhody
- nelze jej užít všude (nelze na mosty, v okolí železnice)
- účinná jen do určitých teplot
- agresivní negativní vliv na okolní rostliny, budovy, automobily i obuv
- agresivní pro potrubí kanalizace a inženýrské sítě
Sdílet / hodnotit tento článek