Tím se ovšem popisnost klasických rysů stavení, jež vzniklo v polovině loňského roku v Irsku, vyčerpává. Obydlí je totiž velmi divokou změtí dalších charakteristik, jež na papíře působí matoucím dojmem. Ve skutečnosti dávají perfektní smysl. Architektům, ale hlavně svým obyvatelům.
Při podrobnější zmínce o projektu Four Winds House, Domu čtyř větrů, bude jistě zapotřebí zmínit výrazné postavení oken. Dominují totiž výzoru celé stavby. A v rozmanitých formátech provedení – obdélníků, čtverců ale též polokruhových či lámaných kruhových výsečí – hledí do svého okolí. Není ale zrovna snadné říct, jakého typu má dům okna, protože má snad všechny jejich myslitelné formy.
Podobné je to i s přehlídkou užitého stavebního materiálu. Jistě, tenhle dům je cihlový. A zrovna tak betonový. Nebojí se oceli, ale ani výrazného zapojení dřeva do fasády nebo keramických dlaždic v obkladech. Je tu něčeho víc, aby to charakterizovalo dům? Ne, situace je podobná, jako s okny. Stavba v sobě zřetelně nese prakticky všechny konvenční stavební materiály, a nebojí se jejich pestrost dávat na odiv. Vyzní to zmatečně, překombinovaně, neusazeně. Ale v terénu je situace jiná.
Dům čtyř větrů „funguje“ v tom komplikovaném pojetí víc než slušně. O tom, jaký má tvar, je rovněž nesnadné rozhodnout. Rozpoznáme jasně dané kontury. Je jich ale mnoho. Vidíme dům se sedlovou i stanovou střechou, vidíme nápadný hranol rozhledny, organická klenutí i přísné geometrické linky. Přitom to není nahodilé a je za tím jasně patrný záměr. Jak je to možné?
Foto: Fionn McCann Photography
Pocta stavbám v okolí
Ten překryv mnoha stylů, materiálů a forem vychází z toho, že architekti ze studia Brennan Furlong kreativně reagovali na koncept domova, přičemž vzali do úvahy existence a vztahů objektů a jejich vliv na životní prostředí. A přidali k tomu i vyčerpávající kus historie zdejší lokality. Dům čtyř větrů totiž stojí na severním okraji půlkruhového Dublinského zálivu. A bere si inspiraci ze staveb v okolí, které zde za posledních šest tisíc let lidské přítomnosti vznikly.
Když se díváte na Dům čtyř větrů bez znalosti místního kontextu, dojem není dobrý. Změní se ale tehdy, pokud se v okolí stavby orientujete. Pak vám rázem ty „nahodilé“ skutečnosti objektu začnou silně připomínat stavby v okolí. Při soustředěném pohledu na něj totiž rozpoznáte náznaky rysů strážní pobřežní pevnosti, která vznikla v roce 500 n. l. na výběžku nedalekého mysu. Uvidíte v ní i materiál charakteristický pro dva vlnolamy, které učinily mělký záliv splavný.
Dublinský záliv patřil k nejzrádnějším místům moří u Evropy. Pobřeží plné přesouvajících se písčin a mělčin bylo rámováno vraky 1 500 lodí, které tu tragicky ztroskotaly. A to jak šedavé dřevo vraků plavidel čnělo ze zálivu, vlastně dům připomíná též. Materiálově odpovídá i nedaleké stavbě Mariners Church, kostela se hřbitovem, kam byli pohřbívání utonulí z těchto ztroskotaných lodí.
Motiv věže domu je odrazem skutečné věže, Martello Tower, jež tu byla vystavěna v roce 1804, z obav napoleonské invaze, jež nikdy nepřišla. A půjdeme-li naopak do hlubin minulosti, předvěké stavby se zdmi silnými 2,4 metrů ze skládaného kameniva byly typické pro zdejší pradávnou zástavbu.
U Four Winds House, Domu čtyř větrů, se zkrátka setkáme se všemi charakteristickými rysy z okolí. Když je máte „nakoukané“, nepřijdou vám nějak nepatřičné, protože sem patří.
Foto: Fionn McCann Photography
Úkryt před deštěm a větrem
Rodinný dům je, v duchu těchto skutečností, koncipován jako bezpečné a útulné útočiště před bouřemi a divokým pobřežním větrem. Je místem, odkud se dá vyhlížet na záliv, zatímco dešťové mraky rozrážejí na jihozápadě vrcholky hor.
Je koncipován jako „čtvrthodinový“, stejně jako řada dalších rodinných domů na pobřeží. Co to znamená? Že činnosti v okolí domu můžete včas ukončit a přesunout se do sucha a tepla, do patnácti minut. To je totiž průměrná doba, během níž přijde déšť, když se ty bouřkové mraky nad horami objeví. Že ustane život vně objektu, ovšem neznamená, že by dílo a jeho obyvatelé snad usnuli. Zůstává tou rozhlednou, z níž se dá pozorovat mnoha širokými okny celé okolí.
V Irsku, kde prší hodně a často – někdy se nadneseně říká, že se tu rodí všechny mraky světa – je třeba, aby se interiér dokázal navázat na exteriér vizuálně, a lidé nežili jako proti-dešťovém bunkru. Byť musí být od nevlídného počasí izolováni. Dům čtyř větrů nabízí tu formu izolace od podnebí, ale nepopírá, že k tomu tam venku patří.
Na místo se navazuje svou skladbou, i materiálovým a tvarovým provedením.
Foto: Fionn McCann Photography
Zdržení, které nikdo neplánoval
Realizace rodinného domu, která odráží mnohé o svém okolí i obyvatelích, nebyla přímočará. Projekt byl v raných fázích návrhu hotový na začátku roku 2020, kdy se ale vše změnilo. Covid zasáhl. A tak byl záměr, podobně jako mnoho jiných, pozastaven. Všichni čekali, jak svět projde událostí, která neměla v paměti obdoby. Architekti Brennan Furlong tu vynucenou pauzu využili jako čas na zamyšlení. Ke zhodnocení hodnot a priorit.
Mezitím i klienti a členové designérského týmu zažili ztrátu blízkých rodinných příslušníků. Při výstavbě se objevily a některými, bohužel ne všemi, byly překonány závažné zdravotní problémy. Projekt, ještě nehotový, tak začal sám odrážet kus čerstvě psané historie. A připomíná ji i v hotové podobě.
Foto: Fionn McCann Photography
„Chtěli jsme, aby dům působil jako uklidňující hradba – motiv stálosti uprostřed plynoucího času a rozmarů počasí,“ popisují architekti. „Z tohoto důvodu jsme jako primární konstrukční a organizační materiál zvolili pohledový beton – doplněný o měkčí materiály – přistavěné dřevo pro venkovní obklady, zuhelnatělý modřín pro vikýře.“
Jde o materiály, které přirozeně zvětrávají. Změknou, mění se, vykazují zranitelnost, a přesto si podrží svou schopnost odolávat živlům. Tak, jako všechny stavby v okolí, které se propsaly do historie místa i tohoto objektu. Dům čtyř větrů, Four Winds House, se tak stal jeho součástí.
Údaje o projektu
Název projektu: | Four Winds House |
Typ projektu: | novostavba rodinného domu |
Architektonické studio: | Brennan Furlong |
Lokalizace: | Värmdö, Stockholm, Švédsko |
Vedoucí architekt: | Gareth Brennan |
Spolupráce: | Jozefina Godec |
Plánování stavby: | Grainne Keogh |
Dodavatel stavby: | Devine Building Services |
Stavební dozor: | Construction Advice |
Strukturální inženýring: | Donnelly Troy |
Návrh interiéru: | Interiors by Caroline |
Dodavatelé materiálu: | Green Oak Energy, Kilsaran, Lime Render, Mannok, Timber Ireland, VindrVS, Wink Lighting, Wogan |
Krajinářský návrh: | The Constant Gardener |
Truhlářské a tesařské práce: | Fitzpatrick & Henry |
HVAC: | Green Oak Energy |
Osvětlení, elektroinstalace: | Mal-ectric, Wink Lighting |
Klient: | soukromá osoba |
Rok dokončení (finalizace): | 2024 |
Rozměry: | 200 m2 |
Sdílet / hodnotit tento článek