Průmysl
V ČR převládají výrobní průmyslové nemovitosti, které tvoří cca 50% z celkové plochy moderních průmyslových nemovitostí. V Praze a jejím okolí převládají logistické společnosti, výrobní tvoří pouze asi 15 %. Západní země mají statistiku trochu odlišnou - logistika a obchod včetně on-line tvoří větší podíl na pronájmech než výrobní společnosti.
Logistika
Co se týká moderních skladových ploch, nejžádanější lokality jsou téměř obsazené a poptávka stále roste. Roste zájem o menší obchodně - kancelářské a skladovací prostory.
V České republice se nachází přes 4 600 000 m2 moderních skladových ploch. Plochy skladů v ČR navyšují internetoví prodejci. Za poslední 3 roky si internetoví obchodníci v Česku pronajali více než 70 000 m2 skladových ploch a zájem o tyto plochy neustále roste. Trend kopíruje situaci v západní Evropě, kde je podíl nájemních transakcí internetových prodejců mezi 15 – 20 %.
Kanceláře
Roste poptávka po kancelářích se sdílenými službami
Outsourcingové a offshoringové služby, někdy též nazývané sdílené služby, jsou významným nástrojem pro snížení firemních nákladů, firmy se snaží sdílet pokud možno co nejvíce funkcí a docílit tak vyšší efektivity i efektivnosti. Nejčastěji sdílenými službami jsou finanční, účetní a IT služby a zákaznická podpora, mezi rychle rostoucí sdílené služby patří personalistika, nákup, logistika nebo právní služby.
Plocha kanceláří obsazených outsourcingovými a offshoringovými firmami se v regionu střední a východní Evropy za poslední tři roky zvýšila o 80 %. K nejvyhledávanějším městům přitom patří Budapešť, Praha, Krakov a Varšava. Důvodem je především dostatek zkušených pracovníků.
Hledáte novou kancelář? Proces hledání kanceláří začněte alespoň s ročním předstihem. Desatero pro firmy, hledající nové kanceláře.
Centrální registr administrativních budov (CRAB), který eviduje administrativní prostory užívané státem a státními organizacemi ve státních i nestátních budovách.
Prostory pro obchod
Cena, čistota, pohodlí a bezpečnost jsou tedy nejdůležitějšími faktory, jejichž splnění očekávají návštěvníci obchodů, vyplynulo z průzkumu v 21 zemích. Trend jasně ukazuje, že potenciál je v malých obchodních centrech než ve výstavbě velkých obchodních center.
- Roste význam malých nákupních center a kamenných obchodů (49 % zákazníků je preferuje před velkými nákupními centry).
- Evropští zákazníci cestují za nákupem jiných komodit než potravin 6 - 15 minut, český zákazník 16 – 30 minut.
- Zatímco ve východní Evropě a Skandinávii dominují velká obchodní centra, v západní Evropě malá obchodní centra a kamenné obchody.
- Mladý zákazník (18 - 24 let) považuje za atraktivní při výběru obchodního centra dobré místo pro setkání, wifi, kavárny nebo restaurace.
- Požadavky se mění s věkem, ale nové zákazníky obecně láká renovace prostor a moderní zařízení.
Facility management: Požadavky na vyšší efektivitu práce, zhodnocení budovy a nárůst tržeb v obchodech zvyšují poptávku pro službách facility managementu.
Oživení trhu s komerčními nemovitostmi v první polovině letošního roku se začíná projevovat růstem oboru facility managementu. Podle prvních odhadů bude po pěti letech znatelného poklesu správa zázemí firem představovat opět až 4,5 % HDP, což je v přepočtu až 175 miliard Kč obratu. Nároky firem na efektivitu pracovních procesů i lepší pracovní prostory se odrážejí v potřebě zaměstnat až tři tisíce zaměstnanců. Poptávka je především po odborně vzdělaných facility manažerech, ale i míst jako je technický správce objektů, manažer administrativní podpory, fleet manažer, manažer úklidových služeb, manažer BOZP apod.
Sdílet / hodnotit tento článek