"Tržby za prodej vlastních výrobků klesly pouze mírně, a to navzdory značnému poklesu objemu exportů," uvedla Hucanová. "Hospodářský výsledek za účetní období, který dosáhl úrovně zhruba 170 milionů korun, je tedy o deset milionů korun nižší než v předchozím období," uvedla. Celkové výsledky společnost zveřejní po schválení valnou hromadu.
Spotřeba cementu nekopíruje zcela vývoj stavebnictví, které loni zaznamenalo v Česku růst nad pět procent. V Ústeckém kraji stavební výroba meziročně vzrostla dokonce o 42,5 procenta. "Spotřeba cementu je závislá na struktuře staveb. Státní fond dopravní infrastruktury loni hospodařil s rekordním rozpočtem ve snaze dočerpat prostředky z fondů EU. Bohužel, značná část prostředků směřovala do oprav, rekonstrukcí a modernizací, kde snad s výjimkou dálnice D1 je spotřeba cementu na rozdíl od nové výstavby nižší," uvedla Hucanová.
Ke zvýšení odbytu by letos mohly pomoci další investice do silnic, jako je třeba práce na sanaci sesunutého svahu na nově budovaném úseku D8 v Českém středohoří.
Do Německa vyváží čížkovická cementárna třetinu vyrobeného cementu. "V loňském roce došlo k poklesu spotřeby cementu zejména v nových spolkových zemích, což se projevilo i na našich objemech exportovaného cementu," uvedla mluvčí.
Loni investovala firma hlavně do obnovení vybraných prvků technologie mletí cementu. "V dalších letech bude účel a výši investic určovat strategie nově vzniklé skupiny LafargeHolcim," uvedla Hucanová.
Veřejnost se o podnik začala více zajímat poté, co se rozhodla spálit ropné kaly vytěžené z ostravských lagun. Toto palivo je levnější než uhlí, přimíchávání kalů tak ušetří cementárně několik milionů korun. "Stále počítáme s tím, že spalování paliva Geobal skončí v závěru roku 2017. Zároveň můžeme potvrdit, že cementárna neuvažuje o dalším odběru paliva z ostravských kalů," uvedla mluvčí. Žádná z kontrol nezjistila nedostatky ani porušení povinností při spalování kalů.
Sdílet / hodnotit tento článek