Podle Eyberta nemohou obce s rozpočtem kolem tří až pěti milionů přebírat do svého majetku dopravní stavby za 100 milionů Kč a podílet se na jejich úpravách. Mosty na dálnicích, které financuje Ředitelství silnic a dálnic nebo Státní fond dopravní infrastruktury musí nyní podle platných zákonů převzít obce, na jejichž území stojí.
"Uvedu příklad Košic na Táborsku, kde dvě místní části propojuje komunikace vedoucí přes dálnici D3, a dlouhodobě se tam jedná o tom, zda převezme obec Košice tuto stavbu. Pro ni je to do budoucna obrovská zátěž, protože kdyby po 20 letech měli dělat rekonstrukci toho mostního objektu, který stojí padesát osmdesát milionů a obec má roční rozpočet pět šest milionů korun, tak by nebyla schopna toto provést," řekl Eybert.
Spolek i Svaz měst a obcí se proto snaží o legislativní změnu. Obce by pečovaly o izolaci mostní konstrukce, most samotný by zůstal majetkem toho, kdo ho zaplatil. "Je to záležitost, která do budoucna rozhodně potřebuje vyřešit, protože malé obce by si s tím nedokázaly poradit. Nebudou tam dělat technické prohlídky a spoustu dalších úkonů, které jsou zapotřebí pro prodloužení doby životnosti té stavby. Mělo by se přikročit ke změně, která by to namodelovala, že obcím zůstane de facto jenom ta vozovka, ale most by byl toho, kdo ho stavěl," dodal Eybert.
Ministerstvo dopravy námět spolku zaznamenalo. "Současně ovšem neregistrujeme žádný legislativní návrh, který by takovou změnu navrhoval, v této věci zatím neproběhlo ani žádné jednání," řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Sdílet / hodnotit tento článek