Autobus neměl problémy při tankování ani při provozu. "Hromadná doprava ve vyspělých státech už na těchto principech funguje. Kdy jindy než teď bychom měli hledat možnosti technického řešení a finanční podpory prostřednictvím dotačních titulů tak, aby vozy MHD mohly jezdit na plyn z odpadních vod a bioodpadu, které vznikají na území města," řekl Havránek.
Od října do prosince jezdil na zkoušku autobus Iveco Urbanway na lince 63 do Chrlic, o víkendech na lince 49 od Olympie. Autobus plyn doplňoval v modřické čistírně odpadních vod. Během 36 naplnění načerpal 1660 kilogramů biometanu. "Průměrná rychlost plnění se zpočátku pohybovala kolem 2,5 kilo biometanu za minutu, po úpravě plnicí stanice se zvýšila na 4,5 kilo, takže standardní naplnění se uskutečnilo za čtvrt hodiny," uvedla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Kvůli seřízení plničky autobus ve dvou mezidobích jezdil na klasický stlačený zemní plyn bez jakýchkoliv úprav a ani tehdy se neprojevil žádný problém. "I tímto jsme prakticky vyzkoušeli absolutní kompatibilitu zemního plynu a biometanu vznikajícího rozkladem biologicky rozložitelného materiálu," uvedla Tomaštíková.
V současnosti má dopravní podnik 160 autobusů na stlačený zemní plyn a dlouhodobě by měl takto velkou flotilu udržovat. Po zkouškách má proto zájem ve spolupráci s městem najít vhodný a stabilní zdroj biometanu.
Testování bylo součástí projektu BioCNG pro města, který je postavený na principu cirkulární ekonomiky. "Jeho smyslem je poukázat na fakt, že nejen odpadní vody, ale i biologicky rozložitelné odpady vznikající na území města nemusí být bezcenné, ale můžou být významným zdrojem energie. Využití lokálně dostupného zdroje mimo jiné přispívá k větší energetické soběstačnosti a snižuje závislost na dodávkách paliva z cizích zemí," uvedla Soňa Jonášová z Institutu cirkulární ekonomiky, která je společně s Petrem Novotným autorkou projektu. Plnicí jednotku vyvinula česká výzkumná společnost MemBrain.
Sdílet / hodnotit tento článek