Přes město procházející tranzitní silnice do Polska je nárazově zahlcena kolonami aut a kamionů. "V Náchodě žije 22.000 obyvatel, kteří jsou velmi zatížení stále se zvyšující intenzitou dopravy. Proti nim stojí řádově dvě desítky lidí, kteří obstrukcemi celé řízení mnoho let brzdí a zbytek města si tak berou jako rukojmí," uvedl místostarosta Tomáš Šubert (Patrioti města Náchoda).
Podle opozičního zastupitele a kritika výstavby obchvatu Michala Kudrnáče (Strana zelených) prochází navržená severní varianta obchvatu hustě zastavěným územím Vysokova, Babí, Kramolny a Bělovse a přinese problémy s hlukem a emisemi. "Řešením je jižní varianta obchvatu s tunelem, která by byla efektivnější, rychlejší a odpadly by na ní i problémy s výkupy pozemků," řekl Kudrnáč.
Náklady na stavbu asi sedm kilometrů dlouhého obchvatu se odhadují na téměř tři miliardy korun. Bez územního rozhodnutí nemohou například začít výkupy pozemků. "Pravomocné územní rozhodnutí pro obchvat je nejdůležitější. Bez něj se nedá ani projektovat," uvedl nedávno předseda občanského sdružení Obchvat Náchoda Jan Chaloupka.
Na protahující se přípravu stavby obchvatu sdružení upozornilo v polovině září demonstrací. Asi stovka lidí při demonstraci neustálým přecházením po přechodech asi na 20 minut zablokovala hlavní silniční tah z Hradce Králové do Polska. Demonstrace sdružení udělalo i v letech 2010 a 2011.
Kvůli táhnoucí se přípravě stavby obchvatu se radnice s Ředitelstvím silnic a dálnic před třemi lety pustily do změn, které dopravě ve městě ulehčily. Nejprve radnice otočila směry jízdy v některých ulicích v centru města. Pak přišly na řadu výstavba nové kruhové křižovatky v Bělovsi, úprava kruhového objezdu U Itálie a úpravy silnice ve směru na Červený Kostelec. V září silničáři začali opravovat dva úseky páteřní silnice přes město, příští rok se počítá s rekonstrukcí kruhových objezdů u Slávie a u Čedoku.
Sdílet / hodnotit tento článek