Zástupce ombudsmanky vedl prověřování z vlastní iniciativy. Z více podnětů totiž zjistil, že pokud ve stavebních řízeních účastníci nesouhlasili se závazným stanoviskem krajské hygienické stanice a odvolali se proti němu, stavební řízení se tím na měsíce i roky zastavilo. "Krajský úřad, k němuž se odvolali, totiž musel dát podnět ministerstvu zdravotnictví, aby závazné stanovisko krajské hygienické stanice přezkoumalo. Dokud se ministerstvo nevyjádří, nemůže krajský úřad ve vyřizování odvolání pokračovat," uvedla mluvčí kanceláře ombudsmanky.
Zástupce ombudsmanky z šetření zjistil, že ministerstvu trvá přezkoumání měsíce i roky. Průtahy ministerstva tak podle něj významně komplikovaly situaci stěžovatelů i krajských úřadů. Stěžovatelé totiž nemohli pokračovat v realizaci stavebních plánů a vinu dávali krajskému úřadu, který o jejich odvolání nerozhodl. Krajské úřady zase urgovaly ministerstvo, protože bez jeho přezkumu závazného stanoviska nemohly o odvolání rozhodnout.
Křeček se kvůli tomu sešel s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem (za ANO). Ministr podle mluvčí kanceláře ombudsmanky viděl příčinu průtahů především v nedostatečném personálním zajištění úřadu a ve vysokém počtu podle něj mnohdy účelových podání. "Chápu, že je složité, získat potřebné odborné pracovníky, ale musel jsem ministra zdravotnictví upozornit, že se stejným problémem se potýká značná část státní správy v celé republice. Ze své činnosti vím, s jakými personálními obtížemi se potýkají třeba stavební úřady. Tento stav ale nemůže být ospravedlněním pro to, aby stěžovatel čekal na vyřízení svého podnětu dva roky a úřad nereagoval ani na jeho urgence," uvedl Křeček.
Ministerstvo podle něj následně provedlo analýzu spisové agendy a u všech nevyřízených odvolání a přezkumů zjednalo nápravu. Zavedlo také podle Křečka systémové organizační opatření, aby se do budoucna nepřiměřené průtahy neopakovaly.
Sdílet / hodnotit tento článek