"Zákon sice zaručuje spotřebitelům, že pokud nedodrží své smluvní povinnosti vůči dodavateli energie v důsledku zásahu vyšší moci, neměla by jim za takové pochybení hrozit náhrada škody. Nicméně mohou být nadále vystaveni smluvní sankci, a to i v případech, kdy například nemohli odeslat platbu v hotovosti kvůli uzavřené pobočce pošty, karanténě či z jiného relevantního důvodu," uvedl energetický úřad.
"Všechny účastníky trhu žádám, aby se vyhýbali okamžitému uvalení smluvních či zákonných sankcí na spotřebitele například v těch případech, kdy zaplatí opožděně nebo nestihnou řádně ukončit smlouvu, dojde ke komplikacím při změně dodavatele a podobně," řekl předseda rady ERÚ Stanislav Trávníček.
ERÚ doporučuje zákazníkům s dodavatelem komunikovat a o problému ho co nejdříve informovat. "Ačkoliv většina dodavatelů kvůli snížení rizika šíření nákazy omezila provoz svých zákaznických center, v provozu zůstávají takzvaná call-centra, případně je možné využít elektronickou komunikaci," podotkl úřad.
Největší dodavatel elektřiny v Česku, společnost ČEZ, v pondělí uvedla, že umožní domácnostem kvůli šíření nákazy koronavirem v odůvodněných případech odklad plateb za energie až o tři měsíce. Zároveň firma ČEZ Prodej dočasně přestala vydávat požadavky na odpojení elektřiny a plynu u zákazníků, kteří budou kvůli epidemii v prodlení se splatností. S úlevami počítá i společnost ČEZ ESCO, která dodává energie podnikům. Opatření a úlevy zavádí i další firmy.
Podle ERÚ se potíže mohou dotknout i velkých odběratelů energie. "Kvůli současným omezením, ať již výroby, konání akcí, a tak dále, totiž někteří z nich nemohou využít nasmlouvanou rezervovanou kapacitu. Také v těchto případech žádá ERÚ licencované subjekty, aby při vyjednávání o úpravě smluvních podmínek, na které mají smluvní strany při podobných nenadálých událostech zákonný nárok, vyšly žadatelům co možná nejvíce vstříc," dodal úřad. Mezi postiženými jsou například organizátoři veletrhů, sportovních akcí nebo firem, které přerušily výrobu.
"Shovívavě bude postupovat i samotný úřad vůči regulovaným subjektům. Odložili jsme například povinnost odevzdat některé výkazy, místo písemných upomínek zasíláme e-mailové výzvy, aniž bychom na držitele licence uvalovali sankce a podobně. Obecně v případě potíží nyní volíme individuální přístup," doplnil člen rady ERÚ Rostislav Krejcar.
Sdílet / hodnotit tento článek