Samozřejmě na venkově máte takřka vždy možnost topit palivovým dřevem, případně dřevěnými briketami v kotli či teplovodním krbu a v kombinaci s akumulační nádrží to přinese zásadní úsporu času stráveného okolo topení. Když ale chcete topení plně automatizovat a neměnit celý topný systém, zůstává vám v biomase ještě jedna možnost a to kotel na dřevěné pelety.
Jejich použití pro vytápění domácností je ryzí ekologie bez berliček, surovina pro výrobu dřevěných pelet vzniká zcela přirozeně na místních pilách, pilina se usuší často odpadním teplem, vylisuje bez jakýchkoliv aditiv do formy malých válečků a ty se v ideálním případě naloží do cisterny a odvezou v regionu přímo k zákazníkovi.
Pelety nejsou nejlevnější řešení při vytápění vašeho domu, ale za cenu lehce pod úrovní zemního plynu získáte stejný komfort, kotle na pelety se sami zapalují, vyhasínají i dokážou vyčistit peletové hořáky do popela. A toho vznikne hodně málo, pohybuje se okolo 0,5 %, takže z obvyklé roční spotřeby 4 t pelet na domek, vynesete dvakrát do roka na kompost celkem 20 kg jemného popela.
Dřevěné pelety a brikety také díky sušení piliny na obsah vody pod 10 % nabízí vysokou výhřevnost, je o polovinu vyšší, než má palivové dřevo a překonává i hnědé uhlí.
Pelety u nás vyrábí v ČR asi 20 pilařských provozů v nejvyšší třídě ENplus A1, což je mezinárodní systém kvality. Dřevěné pelety u nás dnes používá k vytápění necelých 40.000 zákazníků od rodinných domů přes školy, bytovky až po hotely. Přesto je 75% české produkce dřevěných pelet nyní exportováno zejména do zahraničí. Pelet tedy bude dost pro všechny budoucí zákazníky končícím zejména s uhlím v kotlích nižších tříd, které nelze od roku 2023 provozovat.
Pelety se buď dopravují z pil zákazníkům cisternami do sezónních zásobníků u kotlů, anebo balí do sáčků o hmotnosti 15 kg a dodávají na paletách, u pár dobrých výrobců včetně dopravy zdarma a složením terénním manipulátorem třeba do garáže či stodoly u domu. Pelety můžete objednat na e-shopu Waldera, případně u dalších výrobců, zaplatíte kartou u řidiče.
Sdílet / hodnotit tento článek