Soutěž začala loni v srpnu. "Na nové nádraží v Brně se v minulosti pořádala řada soutěží. Pevně věříme, že tato soutěž bude poslední a povede ke stavbě nádraží. Do soutěže se zapojily přední světové a české architektonické kanceláře s velkými zkušenostmi, takže konkurence byla opravdu velká," uvedl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.
Na soutěži město spolupracuje se Správou železnic. "Nejde jen o návrh vlastního nádraží, ale také řešení okolních veřejných prostranství a zasazení celé stavby do vznikající nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že vítěz soutěže se bude podílet na přípravě projektové dokumentace jak pro Správu železnic, tak pro město Brno," uvedl primátorčin náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL).
Do prvního kola mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží se zapojilo celkem dvanáct týmů. Tři vyzvali pořadatelé přímo, dalších devět vybrala odborná porota ze 46 zaslaných přihlášek a portfolií architektů. Byly mezi nimi například autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu, Haagu, Boloni, Londýně nebo Birminghamu, ale také tvůrci parku High Line a centra umění The Shed v New Yorku. "Úkolem soutěžících bylo navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Součástí je i řešení autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy nebo propojení pro pěší," řekl radní Brna Filip Chvátal (KDU-ČSL).
Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Nyní je hlavní brněnské nádraží v centru města. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje. Stavba bude stát odhadem několik desítek miliard korun.
Sdílet / hodnotit tento článek