Kvůli archeologickým průzkumům začala stavba s ročním zpožděním. Tunel bude hlavní částí nové dvojkolejné tratě Rokycany - Plzeň, která se staví od listopadu. Jezdit se po ní začne v prvním pololetí roku 2017. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Cheb přijde na 3,9 miliardy korun, polovinu má stát tunel.
Razicí stroj německé firmy Herrenknecht se vyráběl na míru sedm měsíců. "Montáž jsme zahájili 20. listopadu v zářezu, kde začne ražba," řekl vedoucí ražby Štefan Ivor. Průměr řezné hlavy stroje, který má vyrubat asi 600 000 metrů krychlových zeminy, je téměř deset metrů. Ve všech směnách bude na ražbě pracovat 100 dělníků a 24 techniků. Průměrný denní výkon bude 15 metrů. Stroj, který nejprve vyrazí jižní tunel a pak z opačné severní, zakládá definitivní ostění, jehož vnitřní průměr bude 8,7 metru. Stejná zařízení využívali v pražském metru, průměr řezné hlavy měly šest metrů.
Na trati už se staví mosty u Dýšiny a Ejpovic, opěrné a protihlukové zdi, hotový je vjezdový portál do tunelu a 17 metrů hluboká startovací jáma pro stroj. "Stále tu jsou archeologové, kteří dodnes neukončili průzkum. Nejhorší už ale máme za sebou," uvedl obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský. Podle něj není zatím přesně dán termín předání trati. "S investorem musíme projednat nový harmonogram, který musí vzít ohled na práci archeologů," řekl. Nejezchleb věří, že stvba bude hotová v prvních měsících roku 2017. "Ještě chybí průzkum lokality v místě výjezdového portálu u Plzně. Práce by tam měli archeologové začít někdy zjara příštího roku," řekl šéf stavby Tomáš Kohout.
"Už rok je obec stavbou značně zatížená. Týdně řeším stížnosti na stav silnic. Informační centrum určitě pomůže," uvedl starosta Kyšic Hynek Sladký. Materiál ze zářezu i tunelu bude vyvážen mimo obec. Informační centrum bude otevřené zatím jednou za 14 dní ve středu a otevírací dobu pak firmy upraví podle zájmu lidí.
Sdílet / hodnotit tento článek