Kromě dopravy ze severního okraje město silně zatěžuje také tranzit z Prahy směřující hlavně do lázeňského trojúhelníku. "Objem této dopravy je velmi vysoký, což je asi ovlivněno hlavně stavem komunikace Karlovy Vary - Praha," uvedl Náhlík. Řidiči jedou do Plzně, kde odbočí na Karlovy Vary. Musí opět projet sady Pětatřicátníků.
Dopravě, která směřuje od severu do průmyslové zóny Borská pole a na jih i západ regionu, částečně odlehčí dokončení západního okruhu města, kde je od loňska hotová méně důležitá třetina. Poslední čtyři roky se tam podle Náhlíka nevykupovaly pozemky. Uvedl, že pro co nejrychlejší zahájení stavby město udělá vše, i když není reálné připravit ji za čtyři roky. Stavět bude Plzeňský kraj.
Další prioritou je státní komunikace I/20 v úseku od nového mostu na Jateční ke křižovatce Lidická-Plaská-Studentská. Asi tříkilometrovou silnici chce město vést podél trati Plzeň - Žatec směrem k Mikulce, kde jsou pole a kde nikdo nebydlí. Trasu začal připravovat stát už v roce 2003. Je vykoupená třetina pozemků, ale poslední čtyři roky se nevykupovaly."Takže letos chceme zahájit výkupy i na této stavbě, abychom urychlili možnost jejího prosazení do rozpočtu státu nebo rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedl Náhlík. Ze zhruba 450 milionů Kč dá Plzeň třetinu.
"Podstatné je, že územní rozhodnutí pro tyto stavby lze získat i bez vlastnictví pozemků. Takže musí souběžně postupovat jak majetková, tak projektová příprava," uvedl Náhlík.
Doprava v Plzni se podle náměstka změní už koncem letošního roku, kdy bude hotová křižovatka Na Belánce s úpravou mostu na Klatovské třídě přes železniční trať. "To také odlehčí centru města, zejména Americké třídě, a budeme moci znovu začít diskutovat o jejím uzavření pro automobily," uvedl. Městská investice začne v březnu. Dráhy už vybudovaly opěrnou zeď, která umožní rozšíření Borské ulice. Součástí investice bude i zprovoznění nových trolejbusových linek, které opět odlehčí centru a umožní přímé spojení Doubravky s Borskými poli.
Ředitelství silnic a dálnic také připravuje průtah městem, který podle Náhlíka Plzeň "v této chvíli až tak dalece nepotřebuje". Řeší se první úsek - most od lékařské fakulty přes údolí Mže k hlavnímu autobusovému nádraží. "Probíhá EIA (posuzování vlivu stavy na životní prostředí) a podle jejích výsledků stanoví stát další postup," dodal.
Sdílet / hodnotit tento článek