Speciální štít TBM S-799 za stovky milionů korun, který pro firmu Metrostav vyráběla na míru sedm měsíců německá firma Herrenknecht, vyrazí pod vrchy Homolka a Chlum dva tunelové tubusy o délce 4,15 kilometru. Budou součástí nově budovaného dvojkolejného úseku III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na 3,9 miliardy Kč a jezdit se po něm začne v roce 2017. Vinou archeologických průzkumů začala stavba loni v listopadu s ročním zpožděním. Etapa Rokycany - Plzeň zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 11 minut. Po dokončení modernizace celé tratě se má cesta z Prahy do Plzně zkrátit na polovinu, tedy na méně než hodinu. Úseky z Prahy do Berouna se teprve připravují.
Podle Štefana Ivora, vedoucího ražby, která začne 31. ledna, má stroj vyrubat asi 600.000 metrů krychlových zeminy. Má průměr řezné hlavy téměř deset metrů a váží 1800 tun. Ve všech směnách bude na pracovat 100 dělníků a 24 techniků. Průměrný denní výkon bude 15 metrů. Stroj, který nejprve vyrazí jižní tunel a pak z opačné severní, zakládá definitivní ostění, jehož vnitřní průměr bude 8,7 metru. Stejná zařízení využívali v pražském metru, průměry hlavy měly šest metrů. Dvě třetiny tunelu bude stroj razit v břidlicích, zbytek pod Chlumem v tvrdším magmatickém spilitu.
Viktorie se vynoří pod Chlumem
Razicí štít nese jméno Viktorie. "Označení bylo zvoleno s ohledem na plzeňský region. Především ale jeho český význam vítězství symbolizuje, že se po letech plánování, příprav a překonávání obtíží podařilo uvést stavbu do života," řekl mluvčí. Viktorie je mladší sestrou Tondy a Adély, kteří razili pokračování trasy A metra. Tunelářská technologie TBM je jedna z nejmodernějších, rychlá a bezpečná. Ve světě se používá na stavby asi 80 procent tunelů.
Obří vrtací stroj se do konce roku vynoří na poli pod vrchem Chlum na okraji plzeňské části Doubravka, kde mají na jaře archeologové začít s průzkumem u budoucího západního portálu.Lidé si mohou stroj prohlédnout tuto sobotu od 10:00 do 15:00. Autobus je bude vozit kyvadlově od areálu I.P.P.E. Dýšina, kde je informační centrum k průběhu stavby. Dosud nejdelší železniční tunel v ČR je Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, o 11 metrů kratší tubus je na Špičáku u Železné Rudy. Trať Plzeň - Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem.
Sdílet / hodnotit tento článek