"Suma zahrnuje hlavní nádraží, pražské zhlaví, seřaďovací nádraží, kus trati na Prahu, kus trati na České Budějovice a budovu zabezpečovacího zařízení včetně technologie a kabelovod," uvedl projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner. Rekonstrukce čtyř nástupišť včetně zastřešení, které budou hotovy do konce roku, přijdou na 150 milionů korun.
"Uzel Plzeň 1. stavba je náročný projekt, který po více než 100 letech výrazně promění podobu železniční dopravy v Plzni," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí investorské Správy železniční dopravní cesty. V současnosti jde o nejrozsáhlejší přestavbu nádraží v zemi; vyžádá si omezení provozu.
Kompletní obnova východní části stanice umožní výrazné zvýšení rychlosti vlaků z 20 kilometrů za hodinu na 80 kilometrů za hodinu. Rekonstruují se složité výhybkové konstrukce, rozsáhlé kolejiště nádraží a navazující úseky i dva mosty - Gambrinus a Jateční. Bezpečnost železničního uzlu se zvýší díky novému zabezpečovacímu zařízení, pro nějž se dokončuje nová jednopodlažní budova ústředního stavědla, odkud bude ovládán elektronicky veškerý provoz stanice. "Jde o náhradu několika budov, v nichž seděli výpravčí, plus elektroúseku," řekl koordinátor stavby Tomáš Havel. Do tohoto nejvýznamnějšího pozemního objektu už se stěhuje technologie.
"Kabely jsou všude a nikdo pořádně neví, co po nich vede. Pokládaly se tu téměř 100 let a i ty nejstarší jsou stále funkční," řekl Havel. Všechny se vymění a povedou kabelovodem mezi ústředním stavědlem a stanicí.
Hlavní nádraží je kulturní památkou, a proto přestavba musí respektovat požadavky na zachování vzhledu stanice, což se týká zejména rekonstrukce zastřešení nástupišť, postaveného v roce 1907 ve stylu geometrické secese. "Repasujeme litinové sloupy a dáme novou plechovou střechu," prozradil na konec Havel.
Sdílet / hodnotit tento článek