"V této první fázi, kterou jsme dnes zahájili, se bude dělat především oprava 2500 metrů vzletové a přistávací dráhy, bude se dělat technologická příprava pro osazení budoucí navigace, vnitroareálová komunikace a hlavní vrátnice, která bude současně bezpečnostním centrem," upřesnil ředitel letiště Ladislav Ondřich. Pravděpodobně od srpna bude větší část letiště uzavřena, kdy bude úplná uzavírka, podle něj vyplyne až z rychlosti postupu prací.
Zakázku ve výběrovém řízení získalo z 15 uchazečů sdružení firem Letiště - Zvánovec a Stavmonta. Cena bez DPH klesla z předpokládaných 115 milionů na 95 milionů korun.
Na druhou fázi druhé etapy, jejíž náklady jsou odhadnuté na 300 milionů korun, bylo vyhlášeno výběrové řízení. Mohla by začít letos na podzim. "V té etapě bude to hlavní osazení navigace, světelného značení, výstavba terminálu," shrnul ředitel.
Stavba by měla být dokončena na konci roku 2016, poté letiště musí projít procesem certifikace, ze zákona na to má Úřad pro civilní letectví od půl roku do roku. Společnost je dosud držitelem oprávnění provozovat letiště jako veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní pro lety za viditelnosti. Loni na něm bylo odbaveno přes 3500 letadel, stále oblíbenější jsou třeba lety do Chorvatska.
Letiště provozuje společnost Jihočeské letiště České Budějovice, jejímiž zakladateli jsou Jihočeský kraj a město České Budějovice. Na společné podpoře financování provozu letiště, které se rozkládá na ploše téměř 300 hektarů, se dohodly v roce 2006. Tehdy vojenský provoz nahradil civilní. Rekonstrukce letiště začala v roce 2009. V areálu je na 120 budov, část z nich je využita pro potřeby letiště, část se pronajímá. Letiště je zatím soběstačné z necelých 30 procent.
Město i kraj sponzorují provoz stejným dílem - více než 16 miliony korun ročně. Kraj investuje do modernizace a shání strategického partnera. V roce 2011 Evropská komise zamítla už schválený, zhruba miliardový projekt modernizace letiště a od té doby kraj financuje rozvoj ze svého.
Sdílet / hodnotit tento článek