1. Kontrola finančních registrů
Při žádosti o hypotéku může klientovi způsobit problém, který je uvedený v registrech. Např. opožděná splátka, neuhrazená splátka, dluh delší než 3 měsíce, jakýkoli aktuální dluh, který snižuje bonitu. Informace v registrech jsou viditelné 5 let. Banka tyto informace vyhodnocuje obvykle 1 až 2 roky zpětně. Každý problém v registru je řešitelný, jen vyžaduje čas. Časová prodleva může být až 5 let.
Český bankovní registr dlužníků
Zde jsou vedené veškeré závazky, banky mohou nahlédnout do úvěrové historie klienta. Nejde jen o to zjistit, zda je klient dlužníkem (má půjčené peníze), ale zjišťuje se schopnost splácet, jakým způsobem tomu bylo (pravidelnost, plnění termínu, spolehlivost).
Nebankovní registr dlužníků
Zde jsou závazky klientů u úvěrových společností (Home Credit, Cetelem,…)
SOLUS
Zde jsou dostupné informace o placení dluhů poskytovatelům služeb (platby faktur telefonním operátorům nebo dodavatelům energií)
2. Zjištění bonity
Bonita říká, kolik vydělám, kolik jsem si půjčil, kolik splácím a kolik si mohu půjčit. Každá banka bonitu klienta vyhodnocuje podle vlastních kritérií. Zjišťuje příjmy, které je potřeba doložit. Někdy je příjmy složité prokázat a finanční poradce si s tímto problémem nedokáže poradit. Například další jiné existující úvěry klienta. Způsoby řešení ale vždy jsou! Je nutné počítat s časovou prodlevou, minimálně několik měsíců.
3. Zástava kupované nemovitosti, její zástavní hodnota
Za půjčené peníze je potřeba něčím ručit. Pokud není možné ručit kupovanou nemovitostí, lze ručení zajistit nezajištěným úvěrem na překlenutí nějakého období, případně zastavit jinou dostupnou nemovitost.
Další způsob je vytvořit hodnotu nemovitosti v budoucnu, například zhodnocením prostřednictvím její rekonstrukce. Na to je potřeba myslet již při nákupu! Zajistit odhad ceny kupované nemovitosti na její stávající hodnotu a zároveň na její budoucí hodnotu. Banka je schopna poskytnout finance i na tuto plánovanou rekonstrukci. Cena nemovitosti se v čase postupně navyšuje a banka následně uvolňuje další prostředky podle toho, jak ji rekonstrukce zhodnocuje.
4. Účel – účelovost půjčených peněz
Při žádosti o hypotéku je nutno dokázat, že jde o koupi nemovitosti na bydlení, případně o její rekonstrukci. Účel rekonstrukce se potvrzuje fakturami od dodavatelů služeb a za nákup materiálu nebo její průběh kontroluje odhadce. Zkontroluje postup stavby, zdokumentuje stav a doloží bance.
Sdílet / hodnotit tento článek