Stavba 14 kilometrů dálnice, která byla oficiálně zahájená zhruba před měsícem, je předposledním chybějícím úsekem pro napojení Ostravy na dálnici D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale projekt hájí s tím, že byl řádně schválen.
"Stavba vede přes dvě skládky teplárenských popílků a jezero, které se v blízkosti jedné ze skládek utvořilo. To se zdá být největším problémem, protože zatímco v případě skládky Prosenice, u které se jezero nachází, byl vypracován geologický průzkum, samo jezero důkladně prozkoumáno nebylo, a není tak jasné, zdali má stabilní podloží," uvedla bývalá ředitelka kontroly kvality na ŘSD Miroslava Pošvářová, která nyní spolupracuje se sdružením Oživení. Pokud se během stavby ukáže, že projektovaný násyp z lomového kamení nebude pro překlenutí jezera stačit, povede to podle ní k dodatečným nákladům a průtahům ve výstavbě.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla tato roky připravovaná stavba získala všechna povolení včetně stavebního a posouzení vlivu stavby na životní prostředí, a je tak zřejmé, že jde o životaschopný a proveditelný projekt. Svůj díl odpovědnosti na něm kromě státu, který je investorem, nese i projektant. Dokončení napojení Ostravy na D1 je navíc pro ekonomiku státu významný projekt a jeho odklady by poškodily zejména Ostravský region.
Problematická je i podle sdružení skutečnost, že autorem projektu a dohledem na stavbě je stejná projekční společnost. "HBH bude jako dozor stavby upozorňovat na chyby ve vlastním projektu," uvedl největší riziko plynoucí ze souběhu obou funkcí Martin Zelenka z Oživení. Přílišnou přísnost vůči vlastnímu návrhu v tomto případě asi stát od firmy podle něj nemůže očekávat. Efektivní kontrolu by naopak zajistilo to, kdyby osoby projektanta, zhotovitele a stavebního dozoru byly na sobě nejméně závislé, uvedl.
To podle Pošvářové souvisí i s dalším problematickým střetem zájmů tentokráte mezi dozorem stavby a stavební firmou. Podle projektové dokumentace má zhotovitel, tedy stavební společnost Skanska, společnosti HBH platit prostory pro stavební dozor a dále také telefony, počítače a služební auta. "Stavební dozor stojí 109 milionů Kč. Člověk by kalkuloval, že pokud mám 109 milionů, že si zaplatím prostory, kuchyňku, IT servis, archiv. Dokonce zhotovitel bude dozorům, kteří jsou experti, platit i čtyřmetrovou lať a digitální vodováhu," doplnil Martin Kameník z Oživení.
Zákaz vybrat ve výběrovém řízení na stavební dozor stejnou firmu, která zpracovávala projekt, platil podle Pošvářové na ŘSD přechodně po roce 2012, nyní jej ale vedení státního investora opět zrušilo. Propojení stavebního dozoru a zhotovitele pak podle ní přináší takové absurdní situace, kdy dozor podepisuje stavební firmě faktury na nákup vlastního vybavení, dodala Pošvářová.
V Česku na celé D1 v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat u Přerova úsek z Říkovic do Lipníka nad Bečvou, který měří 24 kilometrů. Úsek mezi Přerovem a Lipníkem je částí této chybějící trasy. Soutěž na stavbu 14 kilometrů dálnice D1 vyhrála Skanska za 2,7 miliardy korun, což je zhruba polovina ceny odhadované ŘSD.
Sdílet / hodnotit tento článek