Na počátku bychom na dané adrese v Chiba, tedy jiho-východním předměstí tokijské metropole, nenašli nic jiného než tuctový rodinný domek. Dvě patra (přízemí + I. pp), lomená střecha typického sklonu, a skutečně standardizovaný vzhled objektu, který si v ničem nezadá s tisícovkami podobných rodinných domů v tokijském zálivu. Výsledkem nevšedního geometrického přístupu architekta je pak zajímavý nápad, který „v tříštění prostoru objevuje celistvost“
.
Z jednoho bytu osm, z osmi jeden
Stavební historie rodinného domu z Chiba odráží dlouhodobé demografické trendy v celé oblasti. Zhruba před dvaceti lety prošel tento dům první rozsáhlou stavební rekonstrukcí, která pomohla přebudovat štědře disponovaný dům pro jednu rodinu na prostor využitelný jako osm samostatných nájemních bytů. Nyní, když po několik let polovina bytů již neměla nájemníky, přišel majitel s návrhem vytvořit jednotný koncept rodinného apartmánu. Z osmi jednopokojových mini-bytů tak mělo znovu vzniknout společné bydlení pro rodiče se dvěma dcerami. Tahle proměna by si ale dle původního návrhu klienta vyžádala cenu rozsáhlé demolice nevyužívaných dřevěných částí. Kochi Architects Studio (KAS) přišli ve správný čas s protinávrhem: nebourat, ale nápaditě renovovat.
„Nemyslel jsem si, že by zbourání poloviny domu a vytvoření nové přístavby bylo něčím, na čem by mohli zadavatelé ušetřit,“ říká Kazuyasu Kochi. „Spíše naopak. Proto jsem navrhl rozsáhlou renovaci, která přetvořila původní nevyužívaný prostor, a zároveň tak ochránil investici obyvatel.“ Podle Kochiho je Japonsko v posledním desetiletí ve stádiu hluboké de-populace, úbytku obyvatel. Snížil se počet nájemních bytů i pronajímatelů. „Teoreticky bych tedy očekával, že si lidé ve svých rodinných domech a rezidencích konečně dopřejí více prostoru,“ říká Kochi. „Ten čas, kdy se v Japonsku bydlelo jen na nepatrném prostoru, se prostě už změnil.“ Kochi dále popisuje, jak se tyto demografické charakteristiky začínají odrážet i na vnitřním členění prostoru.
„Zejména v posledních letech můžeme pozorovat posun od minimalizace obytného prostoru a jeho uzavřenosti, tak aby byl schopen v opakovaném uspořádání přijmout co nejvíce obyvatel, tendenci ke scelování a rozšiřování interiéru.“ Každá změna ale chvilku trvá. Ostatně, i původní projekt Apartment House z Chiba jasně odráží snahu klienta po zachování co nejvíce podobně velkých místností uvnitř jedné budovy, a jen pod argumentačním tlakem KAS ústupek směrem k rozmanitějšímu a otevřenému uspořádání. „To co jsem nakonec namaloval, by se dalo popsat jako vyvážená forma mezi scelováním místností ve větší celky a současně zachování několika oddělených. Prostě tam funguje akt scelování prostoru po boku s jeho rozdělováním.“
Zdroj: Kazuyasu Kochi, Daichi Ano
Geometrie optických iluzí
Kdo trochu zná poslední realizované projekty KAS, jistě si vybaví obrácenou geometrii Kami house (2013) stojící v Niigata. Inspirace je zřejmá, ale tady se kromě tvarů při tvorbě optických kouzel pracuje i s barvami. Že to zní poněkud divoce? Výsledkem je dynamický a komplexní pohled na uspořádání vnitřního prostoru. „Ve kterém můžete existovat současně ve více prostorech, aniž byste museli prchat z jednoho do druhého…“
Cože? Kochi opravdu tvrdí, že čím víc je prostor jím navrženého Apartment house komplexnější, tím víc se tříští a naopak. A jak ztělesnění tohoto řečnického protimluvu v architektonické praxi dosáhl? „Mým záměrem bylo vytvořit rozmanitou a bohatou scenérii uvnitř interiéru, ačkoliv se jedná o prostorově malou záležitost. Začal jsem zpracovávat jednotlivé řezy budovou, celým osmipokojovým apartmánem…“
Kochi nejprve rozpracoval členění budovy na základě trojrozměrných modelů, a ty pak doplnil nezávislou fragmentovanou sítí dvourozměrných polygonů. Ty pak nenáhodně umístil do prostoru. „Pravidelné trojrozměrné tvary odrážely v rigidní prostorové síti domu osm místností. Dvourozměrné polygony (troj, čtyř a pětiúhelníky) jsem sestavil tak, aby s touto původní sítí nekorespondovaly.“
Kochi následně sáhl po čtyřbarvé škále pro každý 2D tvar, a v rámci vizualizace je přenesl do stávajícího provedení. V konečném důsledku tak v Apartment House stojíme vždy proti dvěma perspektivám, hloubkám celého prostoru, i když se stále jedná o ten samý prostor. „Ano, trochu to připomíná kubistický obraz, protože v jeden moment se před vámi otevírá scenérie různých dvou a třírozměrných tvarů, která se částečně překrývají a doplňují. Dohromady to pak tvoří velmi rozmanité uspořádání prostoru.“
Zdroj: Kazuyasu Kochi, Daichi Ano
Nesuďte knihu podle obálky, a dům podle fasády
K tříštění prostoru byly využity tvarované překližkové desky, které se postaraly o tvorbu lomových hran. Barevná paleta dotvořila stíny (a naopak přinesla světlo) do uzavřených koutů. Osm původních místností je teď vzájemně propojeno, a vznikl tu prostor i pro osazení nových prvků. V Apartment house teď funguje koupelna, převlékárna s šatníkem, schodiště do patra, tři dětské pokoje, „hudební“ místnost s klavírem, vstupní hala s rozšířeným vstupem, čítárna, ložnice rodičů, kuchyně a toalety. I když stále při pohledu zvenčí vypadá Apartment House stejně „nezáživně“ jako na začátku, vevnitř se změnil k nepoznání. Abstraktní tvary dodaly starému a uniformnímu rodinnému sídlu novou energii.
„Je to, jako když vidíte stříhat dítě barevné čtvrtky papíru. Odlišné barvy a motiv, ale účel je samý. Vzniká neohraničený prostor, který se rozpíná odtud až do prázdna. Na bydlení v Apartment house si musíte zvykat, ale když jim přijdete na chuť, stejně jako obrazům od Braquea nebo Picassa, nedáte na ně dopustit.“
ÚDAJE O PROJEKTU:
Název projektu: | Apartment-House |
Typ projektu: | Renovace rodinného bydlení |
Architektonické studio: | Kochi Architect’s Studio (KAS) |
Lokalizace: | Chiba, prefektura Chiba, Japonsko |
Vedoucí architekt: | Kazuyasu Kochi |
Rok dokončení: | březen 2014 |
Strukturální design: | Yukihiro Kato (MDI+D arc) |
Dodavatel stavby: | Sugimoto Group |
PARAMETRIZACE:
Měřítko/rozsah: | rodinný obytný dům, dřevo , 2F (přízemí + I.pp) |
Rozloha pozemku: | 198,35 m2 |
Zastavěná plocha: | 99,37 m2 |
Využitelná plocha podlaží: | 177,31 m2 |
Plánovací fáze: | září 2012 – říjen 2013 |
Stavební fáze: | listopad 2013 – březen 2014 |
Sdílet / hodnotit tento článek