Vláda schválila převod nádraží a souvisejícího majetku Českých drah na stát
Vláda v pondělí 21. prosince 2015 schválila návrh ministerstva dopravy na převedení části majetku Českých drah na stát, respektive Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Převod se týká zejména nádražních budov, dalších staveb v železničních stanicích a pozemků, které s dotčenými stavbami souvisejí. Tímto krokem dojde ke sjednocení vlastnictví infrastruktury nutné pro provozování dráhy a naplní se předpoklady pro fungování liberalizovaného systému železnice.
„Je to logický krok, který je předpokladem pro dokončení transformace Českých drah. Majetek v železničních stanicích bude spravován jednotně a stát do něj bude moci systematicky investovat. České dráhy se mohou plně věnovat své hlavní aktivitě, tedy dopravě na železnici,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Cena za převod majetku podle znaleckého posudku, schváleného Evropskou komisí, činí 3,24 miliardy korun. K samotnému převodu může dojít po souhlasu řídících orgánů ČD a SŽDC. Pokud obě organizace záměr vlády potvrdí, mohl by se převod odehrát v první polovině příštího roku.
Investice do staveb železničních stanic jako nedílné součásti železniční infrastruktury budou moci být financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, a to případně i s využitím strukturálních fondů EU. To do této doby bylo komplikované, protože by se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu. V řadě případů byla předmětem investičních akcí pouze část infrastruktury vlastněná státem, přičemž docházelo k nekoncepčnímu a neúčelnému vyjímání souvisejícího majetku ČD z veřejného financování. Opravovaly se tak trati a nástupiště ve vlastnictví SŽDC, avšak stav nádražních budov zůstával ve velmi špatném stavu. Prodej nádražních budov a souvisejícího majetku státu, se kterým bude nyní hospodařit SŽDC, umožní plné využití státních a evropských prostředků na rekonstrukce nádražních budov a další příslušné infrastruktury.
Převod majetku se týká celkem 1051 nádražních a dalších 523 provozních budov a pozemků
Předmětem převodu není 87 majetkových položek, kde převodu brání smluvní vztahy s třetími subjekty, například Praha – Masarykovo nádraží a Brno hlavní nádraží, kde bylo třeba vzít v potaz i dosud nedořešené budoucí umístění stanice Brno hlavní nádraží. U těchto významných stanic bude vždy cílem sjednotit vlastnictví po ukončení či změně stávajícího smluvního vztahu. V případě dalšího majetku je důvodem výjimky to, že dnes již neplní svůj původní účel související s využitím železniční dopravní infrastruktury. U takových objektů bude stát se současným vlastníkem kooperovat při hledání způsobu využití a zapojení finančních prostředků EU.
ČD mohou prodat Pentě pozemky u Masarykova nádraží
Druhou zprávu ohledně nemovistostí a pozemků souvisejících se železnicí vydalo ČTK - České dráhy mohou prodat pozemky u Masarykova nádraží v centru Prahy, na kterých chce společnost Penta postavit administrativní budovy.
Převod 10.000 metrů čtverečních za zhruba 235 milionů korun dnes schválila dozorčí rada. Současných 10.000 metrů čtverečních je jen začátkem. Penta chce od drah odkoupit pozemky přesahující plochu 22.000 metrů čtverečních. Kromě lokality podél ulice Na Florenci pak ještě pozemky na opačné straně magistrály a také pozemky sousedící s nedalekým areálem České pošty. Celkem jde o prodej pozemků za zhruba 600 milionů korun. S předběžným prodejem obou zmíněných pozemků dnes dozorčí rada ČD také souhlasila, jak informovala ČTK.
Dohoda mezi developerem a Českými drahami by měla být podepsána do konce ledna. ČTK to řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
"Jde o dnes nevyužívané plochy, na nichž by mělo vyrůst obchodně- administrativní centrum a v souladu s územním plánem hlavního města Prahy také zelené plochy a komunikace, které by mimo jiné logicky propojily lokalitu Masarykova nádraží a Florence za magistrálou," uvedl předseda dozorčí rady a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.
Penta chce v rámci projektu Masaryk Station Development vybudovat za miliardy korun takzvaný Central Business District
Stavět by se mělo ve 3 lokalitách v okolí nádraží. Plánovaná výstavba by podle drah neměla ohrozit stávající provoz nádraží ani chystané železniční spojení na pražské letiště. První blok budov by měl podle plánů vzniknout v ulici Na Florenci naproti obchodnímu centru Florentinum, které společnost dokončila v roce 2013.
Součástí dohody je podle developerské společnosti i oprava nádražní budovy na Masarykově nádraží, do které se Penta zavázala investovat 135 milionů korun. Už v roce 2011 společnost opravila za 60 milionů korun zastřešení příjezdové haly na nádraží. Dráhy do budoucna počítají s převodem i tohoto nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není právě kvůli nedořešenému prodeji pozemků v první vlně převodu nádražních budov zahrnuto.
Sdílet / hodnotit tento článek