Zásady územního rozvoje Jihomoravský kraj nedokázal zpracovat za 16 let své existence. Sice nejsou nutnou podmínkou pro tvorbu územního plánu, avšak Brno nemůže například plánovat nic v trasách, kde dosud připadá v úvahu stavba nadregionálních silnic a musí v těch místech ponechat územní rezervy.
"Brno potřebuje moderní nástroj územního plánování a potřebuje reagovat na současné trendy a technologie. Zároveň musíme město plánovat tak, aby bylo městem krátkých vzdáleností a lidé nemuseli za svými zájmy daleko cestovat. Aby se promíchaly zóny pro práci, bydlení, kulturu a volnočasové aktivity," řekl Ander.
Brno nyní vychází z územního plánu z roku 1994, protože velkou změnu, kterou přichystalo minulé vedení města, zrušil soud. Předchozí práce a rozpracovaná dokumentace však nepřijde vniveč. "Balík změn by mohl začít platit za dva až tři roky a rozpracovaná dokumentace, na které město začalo pracovat už v roce 2002, bude maximálně využitá. Dokument bude přepracovaný do podoby územní studie, která bude podkladem pro příští územní plán," řekl Ander.
Podle nyní platného stavebního zákona také hrozí, že pokud nebude mít město platný územní plán po roce 2020 podle současného stavebního zákona, dostane se do právního vakua a záleželo by pouze na stanoviscích stavebního úřadu, co kde povolí. "Tento problém však nemá jen Brno, ale mnohem více obcí z různých důvodů. Existují tři cesty, jak se právnímu vakuu vyhnout a s nimi budeme podle potřeby pracovat. Zatím je času dost," řekl Ander.
Vedle ideální možnosti mít nový územní plán existuje také varianta překlopení starého plánu do nové formy, jak ji požaduje stavební zákon. "Zákonu se tak vyhoví, ale obsah by zůstal stejný. A třetí možnost je, že zákonodárci schválí novelu zákona, která posune termín z roku 2020 o několik let," vysvětlil Ander. Vedení města podle něj nedopustí, aby se Brno ocitlo bez platného územního plánu.
Sdílet / hodnotit tento článek