Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb v ČR za zhruba 130 miliard korun. Tyto stavby mají posouzení vlivu na životní prostředí podle starého zákona z roku 1992, tedy z období před vstupem Česka do EU. Nový zákon splňující podmínky evropské legislativy začal platit loni. Pokud by se měl u každé ze staveb celý proces EIA opakovat, dá se předpokládat zpoždění v rozmezí od jednoho do tří let, uvedlo dříve ministerstvo dopravy.
Ministerstvo navrhuje opatření, které by mělo zdržení související s opakováním procesu EIA minimalizovat.
Součástí záchranného plánu má být pokračování dalších kroků v přípravě stavby během opakování části u procesu EIA. Při opakování EIA se bude vycházet z připravené aktuální projektové dokumentace, nebude tedy začínat od nuly, uvedl úřad. Během těchto prací by měly zároveň probíhat další přípravné kroky, jako jsou výkupy pozemků, nebo příprava dokumentace pro stavební povolení, archeologické průzkumy, případně veřejné soutěže zhotovitele.
Prezident Miloš Zeman kritizoval požadavek Evropské unie na vypracování nových posudků dopadu na životní prostředí (EIA) pro stavbu dálnic v Česku.
Prezident uvedl, že problém s EIA se na východě Čech týká stavby dálnice D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři a dál k polským hranicím a stavby R35 od Hradce Králové na Moravu. "Úsek na polské hranice je projektově připraven, pozemky jsou vykoupené, peníze na to jsou a co čert nechtěl, Evropská komise si vymyslela novu EIA a všechno se bude muset zadat znova," řekl Zeman.
Česká republika se nyní snaží dojednat výjimku pro stavby, kterým EU neuznává staré posudky EIA. Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb v ČR za zhruba 130 miliard korun.
Sdílet / hodnotit tento článek