Počet uzavřených smluv na projektové práce však i letos opět mírně klesl. Vyplývá to z analýzy zpracované analytickou společností CEEC Research a Komorou administrátorů veřejných zakázek (KAVZ), kterou má ČTK k dispozici.
Ještě více je nárůst vypsaných výběrových řízení na projektové práce vidět z pohledu jejich objemu. Stát podle dat uveřejněných na konci měsíce června 2014 ve Věstníku veřejných zakázek plánuje zadat zakázky za celkem 1,2 miliardy korun. To je meziročně o 230,8 % více.
Jen během června se ve Věstníku objevilo 20 nových projektových zakázek za 118 milionů korun, což představuje třetinový (33,7 %) nárůst objemu.
Optimistická očekávání ze změny kurzu ke stavebním investicím a brzkému boomu výstavby brzdí objem reálně zadaných projektových zakázek, na nichž mohly už firmy začít pracovat. Meziročně totiž během prvních šesti měsíců roku nastal pokles jak v objemech, tak i v počtech zadaných zakázek.
V prvním pololetí bylo zatím celkově zadáno 183 zakázek, což je o 12,4 % méně než ve stejném období roku 2013. Hodnota zakázek zadaných v lednu až červnu 2014 meziročně klesla o 7,5 %.
"Stavební zakázky jsou vždy během na velmi dlouhou trať. Podmínkou jejich úspěchu a realizace jsou kvalitní projektové práce, a proto množství zadaných projektových zakázek výrazně napovídá, zda bude možné stavební záměry skutečně realizovat. Teprve až výrazně stoupne počet dokončených projektových zakázek, budeme moci oprávněně očekávat, že následně skutečně vzniknou samotné stavby," prohlásil místopředseda KAVZ Martin Janoušek.
Sektor stavebnictví, který je na státních zakázkách velmi závislý, v pokrizových letech od roku 2008 přišel o 443 miliard korun.
Rychlost obnovení výstavby bude záležet hlavně na tom, jak rychle se podaří nové stavby naprojektovat. "Projektová nepřipravenost byla v minulých letech zejména v oblasti silnic a dálnic naprosto tragická. V důsledku toho měl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) problémy s proinvestováním rozpočtovaných prostředků na výstavbu. V posledních letech se SFDI nedařilo realizovat všechny plánované investice a využít rozpočtované prostředky v plné výši. Proto i aktuální plán ministerstva dopravy proinvestovat téměř sto miliard korun v příštím roce, což je přibližně dvojnásobek všech reálně investovaných prostředků SFDI v loňském roce, je velice ambiciózní," upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Sdílet / hodnotit tento článek