Problémy s posudky EIA má v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Vláda proto předložila poslancům novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která má pomoci výstavbě desítky projektů. Jde celkem asi o 120 kilometrů dálnic a také modernizaci železniční tratě Sudoměřice - Votice.
Novela stanoví podmínky, za nichž bude stačit stanovisko ministerstva. Podle nich musí jít o prioritní dopravní záměr, který leží na transevropské dopravní síti, získal územní rozhodnutí nejpozději 31. března 2015, v minulosti dostal kladné stanovisko k EIA a který stanoví vláda nařízením.
Návrh souvisejícího vládního nařízení počítá v seznamu staveb vedle modernizace zmíněného traťového úseku například s obchvatem Českých Budějovic na trase D3, s obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice na dálnici D6 nebo obchvatem Frýdku Místku. Mezi vybranými projekty není Pražský okruh, který nesplnil podmínku, že pro stavbu už musí být vydáno územní rozhodnutí.
Někteří poslanci se nad jeho absencí v seznamu pozastavovali a zdůrazňovali, že jde o významnou stavbu. "My jsme do poslední chvíle bojovali za to, aby tam ten Pražský okruh zůstal," reagoval ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Ujistil, že pro ministerstvo zůstane tato stavba klíčovou.
Sněmovna pak přijala na návrh Františka Laudáta (TOP 09 a Starostové) doprovodné usnesení a v něm kromě jiného vyjádřila hluboké znepokojení nad tím, že u Pražského okruhu bude nutné proces EIA opakovat, čímž se tato stavba oddálí. Vyzvala také vládu, aby vyvinula maximální úsilí k jejímu co nejrychlejšímu zahájení.
Na řešení problému s EIA se v úterý dohodl český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem. Česká strana bude moci začít uvedené stavby stavět, pokud parlament změnu zákona schválí. Podle Sobotky by Česko bez této dohody navíc nemohlo na stavby čerpat evropské peníze. Po prázdninách by pak mělo být možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět. Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) dohodu označil za "mikroúspěch". Osud zbývajících asi 86 staveb, na které se dohoda nevztahuje, je podle něj kapitulací.
Ministr Brabec poslancům řekl, že vláda by mohla návrh nařízení se seznamem staveb vydat do konce srpna. Jeho ministerstvo je pak podle něj připraveno do dvou měsíců poté, co mu ministerstvo dopravy předá podklady, vydat potřebné závazné stanovisko. Očekává, že by se tak mělo stát do konce října. Brabcovi se opět dostalo kritiky ze strany opoziční pravice, která mu vytýkala, že v minulosti v této věci nepostupoval dostatečně.
Sdílet / hodnotit tento článek