"Novela sice není ideální, nicméně ve spoustě věcí nám pomůže, aby se vysněná rychlost zvýšila. Proto podporujeme její urychlené přijetí. Máme k ní výhrady, ale stávající stav už je neudržitelný," uvedla Bartoňová Pálková. Hospodářská komora podle ní z pozměňovacích návrhů vybrala 72, které se úzce dotýkají jejích členů, především podnikatelů. Z nich 62 plně podporuje, k pěti se staví neutrálně a se zbývajícími pěti nesouhlasí.
"Zřejmě největší výhrady máme k tomu, jak jsou řešeny liniové stavby jako dálnice nebo železnice. Ty tvoří velkou podporu podnikání v České republice. Vláda si dala do programového prohlášení, že přijme samostatný zákon o liniových stavbách. A nakonec to vyřešila jednotlivými střípky v novele stavebního zákona. To považujeme za nekoncepční," doplnila viceprezidentka.
Hospodářské komoře vadí také to, že při posuzování vlivu staveb na okolní budovy, jako je například zastínění, se má brát v potaz pouze výška. Přitom vliv má i šířka nebo ostatní parametry. "Nesouhlasíme také s tím, aby stavební povolení platilo maximálně pět let. Teď je to na dva roky, ale stavebník si třeba třikrát může zažádat o prodloužení lhůty," uvedla dále Bartoňová Pálková.
Novela stavebního zákona si klade za cíl sloučení územního rozhodnutí, stavebního povolení a EIA (posouzení vlivu staveb na životní prostředí). Velkým nedostatkem je podle HK ovšem také to, že do koordinovaného řízení nejsou zahrnuta vodní díla, tedy například i výstavba vodovodního řadu. To si ponechává v kompetenci ministerstvo zemědělství.
Podle komory je zároveň potřeba začít co nejrychleji pracovat na úplně novém stavebním zákoně. "Novelu navrhujeme konečně schválit. Nicméně stavební legislativu je potřeba nastavit znovu od začátku. S tím, že budou redukovány úrovně nejen povolování, ale rovněž úrovně územního plánování. Zásadní redukcí musí projít celý systém dotčených orgánů státní správy, kdy nelze rozumně chtít po stavebníkovi, aby si zajišťoval závazná stanoviska od čtyř desítek jejích orgánů," uvedl viceprezident HK Michal Štefl.
Podle něj se velké dopravní stavby schvalují v sousedním Německu nebo Rakousku až o deset let rychleji. "Tam nám to většinou nepřipadá až tak divné. Ale když může být povolování rychlejší i v Polsku, na Slovensku nebo v Maďarsku, nevím, proč by to nemělo jít u nás," dodal Štefl.
Sdílet / hodnotit tento článek