Vláda premiéra Roberta Fica navrhla minulý týden zjednodušit pravidla při vydávaní stavebních povolení na vybrané silnice a umožnit vykonávání stavebních prací na cizí půdě. Kabinet tak učinil po problémech s výkupem pozemků pro budování silnic u Bratislavy v rámci projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Sněmovna pak na počátku tohoto týdne ve zrychleném režimu předlohu poprvé schválila.
Nově bude moci například správce slovenských dálnic, Národná diaľničná spoločnosť, získat stavební povolení již během vyvlastňovacího řízení a ještě předtím, než se stane vlastníkem půdy, na které budou silnice postaveny. Úřady také budou moci povolit na cizích pozemcích některé stavební práce, a to v rozsahu, který ještě umožní případný návrat vyvlastňovaného pozemku do původního stavu.
Prezident Kiska namítal, že norma je v rozporu s ústavou a že by navrhovaným způsobem neměla napravovat manažerské chyby při přípravě zmiňovaného PPP projektu.
Smlouvu s konsorciem pod vedením španělské společnosti Cintra na výstavbu asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy prostřednictvím PPP uzavřelo Slovensko loni, byť úřady tehdy neměly a ani dosud nemají vykoupeny všechny pozemky. Státu za to od konsorcia hrozí pokuta. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Arpáda Érseka zhruba desítka majitelů pozemků požaduje na základě vlastních znaleckých posudků za pozemky mnohem vyšší ceny, než vyplývá z posudků, které si nechal vypracovat stát.
Na rozpor schváleného zákona s ústavou upozorňovala i část opozice. Slovenský ústavní soud již v roce 2011 zrušil zákon z dílny první Ficovy vlády, který umožňoval na nevyvlastněných pozemcích stavět dálnice a rychlostní silnice bez omezení.
V České republice návrh neprošel
Podobný návrh jako nyní schválil slovenský parlament, tedy možnost přiznat takzvanou předběžnou držbu k ještě nevyvlastněným pozemkům a umožnit na nich stavět dopravní stavby, odmítla v dubnu česká Poslanecká sněmovna. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová tehdy před zavedením tohoto institutu varovala, hrozily by podle ní soudní spory o náhrady škody.
Sdílet / hodnotit tento článek