Stát se letos bude prostřednictvím dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podílet na projektech částkou 354,4 milionu korun. Další peníze poskytnou kraje a obce, buď z vlastního rozpočtu, nebo z rozpočtů dobrovolných svazků obcí. Letošní suma státních peněz na výstavbu cyklostezek je tak nejvyšší od roku 2000, kdy stát prostřednictvím SFDI začal tyto stavby podporovat. Loni se postavilo necelých 18,2 kilometru cyklostezek, ze SFDI tehdy stát uvolnil 131,3 milionu korun.
Výrazný nárůst staveb je podle Jitky Vrtalové z Asociace měst pro cyklisty především důsledkem rekordního zájmu obcí. Nově od loňského roku přibyly také žádosti od krajů, se kterými stát spolupracuje na stavbě páteřních tras. Nejvíce se letos bude bude stavět v Jihomoravském a Olomouckem kraji, kde je naplánováno shodně osm nových projektů.
I přes stavbu nových cyklostezek bude podle Zbyňka Speráta z Centra dopravního výzkumu (CDV) jejich dopad na zvyšování podílu cyklistiky na celkových přepravách zanedbatelný, protože cyklostezky slouží spíš pro rekreaci než pro přepravu. Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy pro léta 2013 až 2020 počítá s tím, že podíl jízdních kol na celkových přepravních výkonech by měl do roku 2020 činit deset procent. Zda se tento cíl podaří splnit, ministerstvo neuvedlo.
Ministerstvo nicméně v příštím roce začne připravovat novou strategii. V ní by měl být cíl předefinován a nově hodnocen jen na místní úrovni, kde to podle resortu dává větší smysl. "Některá města, především ta v rovinatějším terénu, například Pardubice, Hradec Králové a mnoho dalších, už tohoto podílu dosahují nyní," řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Podle údajů CDV se podíl cyklodopravy ve východočeských krajských městech pohybuje okolo 17 procent, naopak v Praze nebo v Brně nepřesahuje podíl cyklistiky ani dvě procenta.
Podle Vrtalové jsou dosavadní cíle státu v porovnání s okolními zeměmi stále poměrné nízké. V sousedním Rakousku chtějí zvýšit podíl cyklodopravy na 13 procent, cílem Evropské hospodářské komise OSN (UNECE) je dokonce zdvojnásobit podíl cyklistické dopravy v průměru všech 24 zapojených zemí.
Sdílet / hodnotit tento článek