Sedmnáct minut dlouhá prezentace na základě inženýrsko-geologických, hydrologických, hydrogeologických a geotechnických podmínek simuluje průběh sesuvu a jeho příčiny. Ve videu odborníci z ostravské univerzity upozorňují na lokální deformace zářezu s výrony podzemní vody od roku 2009. Ve svahu se podle nich drobné trhliny půdy objevily už před sesuvem, krátce před ním vznikla velká trhlina pod železniční tratí a na okraji lomu Dobkovičky.
Trhliny podle odborníků způsobilo odlehčení paty svahu zářezem dálnice a nasycení zeminy deštěm v oblasti nad dálnicí až k okraji lomu. Samotný sesuv se přenesl na celý svah, přičemž zemina strhla i část skládky štěrku na okraji lomu Dobkovičky.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce po kamenolomu 797 milionů korun, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) žádá dalších 240 milionů. Stát za viníka v žalobě označil firmu Kámen Zbraslav, která vinu odmítá s tím, že sesuv byl důsledkem nevhodného umístění stavby a také nepříznivého počasí.
Stavba dálnice D8 dlouhé 92 kilometrů z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala státu více než 32 let. Poslední dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří začali motoristé využívat v polovině prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD jej zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. V prosinci 2018 skončily práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.
Sdílet / hodnotit tento článek