Letos navštívilo a využilo Baťův kanál 75.000 lidí, drtivá většina z nich však Petrov kvůli chybějícímu přístavu mine. "Když naši dědové stavěli vodní cestu, vedli ji přímo vedle domů v obci. Až nyní oceňujeme, že Petrov leží přímo na ní. Když jsme do územního plánu před lety prostor pro přístav umísťovali, vypadal jen jako sen. Těšíme na příští rok, kdy zde první lodě zakotví," uvedla starostka Petrova Eva Mlýnková.
Podle Bukovského se přístav otevře během hlavní letní sezony podle toho, jak rychle půjde stavba. Lodě zde budou mít veškerý potřebný servis. Vejde se sem 43 malých lodí či hausbótů a dvě velké výletní lodi pro 40 až 50 lidí.
Petrov bude teprve druhým velkým přístavem se zázemím, druhý je ve Veselí nad Moravou. "S městem jednáme o jeho rozšíření a třetí bychom rádi udělali v Napajedlech-Pahrbku, kde je laguna. Napajedla by chtěla plánovaný přístav propojit s Moravou," uvedl Bukovský. Jinak jsou na 52 kilometrů dlouhém kanále spíše menší kotviště lodí, například ve Strážnici a u výklopníku v Sudoměřicích.
Cílem budování nových přístavů není ani tak zvyšovat počet návštěvníků, ale udržet je v regionu delší dobu. "V přístavech je přetlak, často tam vznikají kolizní situace. Když turista bude moct odstavit loď třeba na půl dne, půjde do restaurace, do vinného sklípku nebo na výlet a zůstane na Baťově kanále delší dobu," uvedl Bukovský.
Baťův kanál letos oslavil 80 let od svého vzniku. V době první republiky vznikl jako nástroj k regulaci Moravy a také sloužil dopravě uhlí z lignitových dolů v Ratíškovicích do teplárny a továren v Otrokovicích. Myšlenka využít vodní cestu jako turistickou atrakci přišla až v 90. letech.
Sdílet / hodnotit tento článek