Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po zřícení nahradil lávku částečně přívoz, který bude po letošním dokončení nové lávky zrušen.
V březnu 2019 policie obvinila dva lidi z obecného ohrožení z nedbalosti. Jedná se o projektanta lávky a jejího správce. Letos v únoru byli obžalováni. Podle dřívějších informací jsou v případu stíháni autor lávky Jiří Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Antonín Semecký. Muži se svým stíháním nesouhlasí, proti jeho zahájení neúspěšně podali stížnost.
Zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) letos v červnu řekli, že obvinění projektanta a správce je diskutabilní. Projektant podle nich nemá žádné nástroje, jak ovlivňovat provozování konstrukce a její údržbu. Správce mostu zase musí zpravidla spoléhat na výsledky práce jiných odborníků.
Město v roce 2018 každému ze zraněných dalo 50.000 korun. Další odškodnění vyplatila dvěma z poškozených pojišťovna, vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila.
Stavba nové lávky začala v listopadu 2019. Letos v dubnu stavebníci dokončili založení lávky a všech pět pilířů, mostovku začali osazovat na začátku června. Před měsícem pak namontovali nosné ocelové konstrukce a začali skládat dřevěné části mostovky a zábradlí. Lávka bude hotová do konce října a vyjde na 128 milionů korun.
Proti původní zřícené lávce bude ta nová širší i vyšší. Lávka bude 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní bude dát nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranka. Pro město ji staví firma SMP CZ. V době pandemie se stavebníci potýkali s problémy s dodávkami.
Nová lávka bude mít obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Při povodni se u jejích pilířů nebudou nedělat víry. Také bude mít sklopné zábradlí, přes které voda v případě nutnosti lépe přeteče.
Zřícená lávka byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. Lávka v tomto stavu je k vidění v jednom z dílů seriálu 30 případů majra Zemana (Rukojmí v Bella Vista). V červenci 1981 pak poškozený most strhla další povodeň.
Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo i přemostění Labe v Nymburce z roku 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od června 2018 pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září 2018 v Nymburce funguje přívoz. Návrh na novou lávku připravila společnost SHP - Stráský, Hustý a partneři. Autorem návrhu je opět Jiří Stráský.
Mosty mají dlouhodobé problémy
Podle dokumentu, který loni vypracovali odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, je v hlavním městě 275 mostů zařazených do kategorie takzvaných předpjatých mostů (tedy obdobné konstrukce jako trojská lávka). Více než polovina z nich není v dobrém stavu. Jedním z problémů předpjatých mostů je koroze lan. Nejstarším mostem, který je v seznamu, je devítimetrové přemostění na Folimance z roku 1952. Stav jeho nosné konstrukce je špatný. Naopak nejmladší je zhruba dva roky stará Lávka Waltrovka, která je v bezvadném stavu.
Praha má problémy se stavem mostů dlouhodobě. Ve špatném stavu je i několik mostů přes Vltavu, mezi nimi Libeňský či Hlávkův, most Legií a Palackého most. Město prostřednictvím TSK zahájilo diagnostiku jejich stavu, stejně jako lanového mostu na Jižní spojce.
Sdílet / hodnotit tento článek