REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Školka a dětské denní centrum Chrysalis

„Takové denní pečovatelské centrum pro děti tu ještě nebylo!“, honosí se dnes aucklandské vzdělávací zařízení Chrysalis. Jeho zakladatelé, manželé Singhovi si mezi své hlavní cíle si vytýčili posunout aspirace na vyšší vzdělání každého mladého Novozélanďana. A to prosím bez ohledu na to, že zdejším „klientům“ často nejsou více než tři léta.

To by ale nebylo možné bez mimořádného přístupu architektů ze studia Collingridge & Smith, kteří tu vytvořili objekt doslova prodchnutý symbolismem. Prostor pro hru, vzdělávání, tvůrčí zábavu. Bezpečné místo pro fyzický i psychický růst nejmenších.

Mohutné a rozložité stromy bývají ve městech často deklasovány na úroveň nepříjemné přírodní překážky, která blokuje komerční využití a další rozvoj dané lokality. Pro architekty ze studia Collingridge & Smith Architects to ale představovalo unikátní příležitost. Právě díky zachování dvou rozložitých (památkově chráněných) stromů se jim podařilo vytvořit z projektu Dětského denního centra Chrysalis přírodě skutečně blízký výtvor, ve kterém mají děti zeleň doslova nadosah. A tak z pozemku prorostlého kořeny „nedotknutelných“ stromů, navíc poměrně nešťastně situovaného podél dopravní komunikace, vzniklo mimořádné dílo.

Legendy, které neberou konce

Stromy byly na stavební lokalitě v novozélandském Aucklandu zachovány především proto, aby byly i nadále odrazem tradic a pověstí starých Maorů. Ať už skutečně větve stromů ztělesňují v mytologii Maorů spojené ruce matky země Papa a otce oblohy Rangi či nikoliv, sám výsledek stojí za to.

Jisté je, že v nevšedním projektu Chrysalis se snoubí tradice i moderní prvky, pověsti i kouzla dětských her. Uměle dosazované stromy, nebo během stavebního procesu několik zachovalých a stavbou nedotčených stromů obvykle oživí vznikající objekt. V tomto případě se ale mnohasetletý dub letní a strom Pohutakawa, tedy železnatec ztepilý, staly páteřním prvkem celého záměru.

Přitom rozdílnost obou druhů dřevin tu má také svou roli: reprezentuje bikulturní a multikulturní povahu vybudovaného centra, a snoubí v sobě naději k nalezení harmonie mezi spirituálními a kulturními hodnotami lokální komunity. „Prostě jsme chtěli současně demonstrovat problém a jeho řešení,“ komentuje celý záměr Phil Smith, jeden z architektů studia Collingridge & Smith.

Mnohoznačná symbolika tím ale nekončí. Jestli nás něčím na první pohled centrum Chrysalis zaujme, pak je to dynamické, fluidní provedení celé konstrukce, která působí dojmem neustálého pohybu. „Inspirovali jsme se tvarem typických lodních plachet, protože lodě jsou s minulostí Nového Zélandu neodvratně spjaty. Ať už jako nositele změn, tak i vnitřní stability,“ doplňuje Smith. Pokud by Vám více než jedna interpretace nestačila, vězte, že „zavinutý“ charakter budovy má odraz ve tvaru endemické kapradiny Kuru, případně, že připomíná klidný půlměsíc zrcadlící se na vodní hladině.

Přírodní materiály vytváří hluboké pouto

Dřevěnými pražci vykládané chodníky připomínají svým zákrutami malé potůčky, které se vinou podél vlastního centra i na úrovni zahrady a dětského hřiště. Jsou tu terásky, mosty i houpačky. Ty se ale také vymykají běžnému standardu: namísto moderních prvků jsou zde hračky vyrobené z přírodních materiálů a v co nejjednodušším provedení. „I tady vidíme spojení mezi přírodou a současnou dobou,“ říká Smith.

Součástí hřiště je pacifická „Kiwi zahrada“, plná celoročně konzumovatelných ovocných plodů a zeleniny. Děti, které se tu učí hrou, tak nemají o vitamíny nouzi. Narazíme tu také na Cocoon House, pletený dům ve větvích stromů, hobití jeskyňky nebo malý sad. Sama budova se pak vyznačuje spíše nenápadnými, neutrálními odstíny, a je dobře prostoupena přirozeným světlem.

Pochopitelně, že v tak promyšleném konceptu plném symboliky nesmí chybět idea udržitelnosti. Ta je tu po praktické stránce zastoupena například střešními solárními panely, dešťovou vodu recyklujícím zařízením (které ročně uspoří provozu Chrysalis desetitisíce litrů vody), a celá řada dalších pokročilých environmentálních rysů.

Když zavítáme dovnitř centra Chrysalis, budeme doslova pohlceni symetrií „půlměsíce“. Celkem se tu nacházejí čtyři třídy (dvě velké a dvě malé), které jsou určeny „klientům“ ve věku od půl roku do tří let. Narazíme tu na toalety, šatnu a převlékárnu pro děti, přebalovací kouty, dvě odpočívárny, jídelnu s kuchyní a izolaci (pro nemocné/infekční případy).

Nezbytné je i zázemí pro učitele a pečovatele/vychovatele, jejich kabinet a sociální zázemí, a samozřejmě kancelář ředitele. Z technického zázemí nesmí chybět ani sklady, chladírenský box, prádelna, serverovna a „technická místnost“, kudy jsou vedeny rozvody energie. Chrysalis není jen „školkou“, proto hned naproti vstupu vidíme recepci, spojenou s malým obchůdkem. Tady můžete sáhnout jak po tradičních suvenýrech v maorském kontextu, nebo po rukodělných výrobcích dětí.

Technické parametry budovy

Název projektu: Chrysalis Childcare Centre
Architektonické studio: Collingridge and Smith Architects (CASA)
Lokalizace: Západní Auckland, Nový Zéland
Klient: Chrysalis Childcare
Náklady: Přibližně 2,2 milionů novozélandských dolarů
Rozloha: 800 m²
Realizace projektu: leden 2015
Vedoucí architekt: Phil Smith, Graham Collingridge
Projektový tým: Evan Crighton
Dodavatel stavby: Keola homes ltd
Geodetické služby: Planning Focus
Krajinářský servis, výsadba Playscapes
Interiér: Guyco Ltd, Kwanto
Osvětlení: Impact Lighting
Automatické dveře: Dorma
Střešní světla, nasvícení zahrady Solatube
Zasklení: Fletcher Aluminium
Obklady, vnitřní obložení Rib 50, Dimond
Zastřešení Izolační membránový systém Equus

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Unikátní škola vyžaduje unikátní interiér. Tabuli a lavice tu nehledejte

Unikátní škola vyžaduje unikátní interiér. Tabuli a lavice tu nehledejte

Povinnou školní docházkou prošel každý. Každý si ještě dnes vzpomene na zvonění ohlašující začátek vyučování v 8 hodin ráno, na svého spolužáka, se kterým sdílel místo v lavici, nebo na nepříjemné čtvrtletní písemky z matematiky. Děti z hloubětínské školy Vela ovšem nic z toho neznají. Škola, která zde v roce 2018…

Kodaňská školka: Nové v kontextu starého

Kodaňská školka: Nové v kontextu starého

Mateřská škola je jedna s prvních veřejných budov, se kterou přijdeme ve svém životě do kontaktu. Naše vnímání prostoru a architektury může ovlivnit na celý život. To si architekti dobře uvědomovali. Zároveň před sebou měli výzvu jak zakomponovat poutavý a moderní objekt pro děti mezi původní zástavbu. Podívejte se…

Školka pro nejmenší, která má děti inspirovat k učení

Školka pro nejmenší, která má děti inspirovat k učení

Posledním diskutovaným projektem architektonického studia Bourne Blue Architects se stal realizovaný záměr na výstavbu „školy pro nejmenší“ na předměstí Newcastle v australském Novém Jižním Walesu. Specifika zadání vycházela jak z požadavku na celodenní umístění skutečně těch nejmladších dětí batolecího věku (0-2…

Administrativní budovu ze dřeva plánují v Chocni

Administrativní budovu ze dřeva plánují v Chocni

Dřevěné stavby si za posledních více jak deset let, kdy se začaly více propagovat na českém trhu, vydobyly pevnou pozici na poli rodinných domů. Jejich potenciál je však širší a ze dřeva se staví i objekty větší. Dnes se podíváme na jeden administrativní objekt, který kombinuje betonovou, částečně zasypanou část, a…

Škola, která z trosek vyrostla: Las Nieves Technical

Škola, která z trosek vyrostla: Las Nieves Technical

Zemětřesení v Chile? Nic neobvyklého. V průběhu roku zaznamenají seismologové na 1600 středně silných otřesů, a lehké chvění tu už snad nikdo ani nepočítá. Otřesy, které v roce 2010 zasáhly předměstí Santiaga, respektive oblast Puente Alto, si ale pamatují všichni.

Domov důchodců a dětské jesle v působivé budově

Domov důchodců a dětské jesle v působivé budově

Integrace stárnoucí populace? „Je to problém, se kterým se musí vypořádat všechna lidská sídla,“ soudí architekti z francouzského studia AZC (Atelier Zündel Cristea). Pokud má totiž moderní architektura skutečně sloužit lidem, nemůže být zaměřena jen na jednu demografickou skupinu.

Pasivní slaměný dům s lesní školkou v Praze – Kunraticích

Pasivní slaměný dům s lesní školkou v Praze – Kunraticích

Slaměný dům - ekologicky pojaté bydlení na okraji Prahy je lákavou představou pro mnoho stavebníků. Postavit na úzkém pozemku u Kunratického lesa stavbu ze dřeva a slámy a ještě v pasivním standardu nebylo nic jednoduchého. Jak si s tím poradili architekti z Nature Systems?

Yotoco – univerzální hudební škola, komunitní centrum i úkryt před katastrofou

Yotoco – univerzální hudební škola, komunitní centrum i úkryt před katastrofou

Návrh univerzálního prototypu veřejné hudební školy upevňuje muzikální tradici Kolumbijců. Co Čech to muzikant? Trefné heslo, které bohužel od dob mládí našich dědů a babiček pozbylo svou platnost. Času Kubelíků a Suků už pravděpodobně odzvonilo, protože o svůj muzikální dorost nepečujeme s takovou pílí, jako…

Základní škola Karla Malicha v pasivním energetickém standardu

Základní škola Karla Malicha v pasivním energetickém standardu

Základní umělecká škola v energeticky pasivním standardu má deset učeben a komorní koncertní sál pro hudební obory, taneční sál, dvě učebny pro výtvarnou výchovu a v přízemí velký víceúčelový sál. Vstupní prostory, schodiště a foyer zdobí plastika od Karla Malicha. Další plastika od tohoto umělce je zavěšena na…

Mateřská školka od Haas Fertigbau získala první cenu poroty Dřevěná stavba roku

Mateřská školka od Haas Fertigbau získala první cenu poroty Dřevěná stavba roku

V úterý 17. března 2014 udělila odborná porota ankety Dřevěná stavba roku 2014 první cenu poroty v kategorii „Realizované moderní domy“ mateřské škole v Babicích, kterou v loňském roce podle návrhu Ing.Arch. Lubora Slaného a Ing.Arch. Lukáše Holuba realizovala společnost Haas Fertigbau Chanovice s.r.o. Nová školka…

Škola v Kwel Ka Baung - příklad originální humanitární výstavby

Škola v Kwel Ka Baung - příklad originální humanitární výstavby

Projekty "humanitární výstavby" jsou specifickým příkladem účelové architektury. Řídí se totiž trochu odlišnými pravidly: na realizaci se obvykle nedostává peněz či kvalitního komerčního stavebního materiálu, vznikají na stavebních pozemcích s výraznou terénní specifitou (svah, zamokření, nulová infrastruktura),…

REKLAMA